Solidarity Airport (Foto: Solidarity Transport Hub Poland)

Ny lufthavn i Warszawa kan true København

Den polske regering vil bygge ny lufthavn i Warszawa til 45 millioner passagerer. Lufthavnen kan ende som alvorlig konkurrent til SAS og CPH.

Kombinationen af økonomisk vækst, lave omkostninger og et enormt hjemmemarked – samt en ny lufthavn til godt 60 milliarder kroner og plads til i første omgang 45 millioner passagerer – lyder som nogle ganske gode forudsætninger for at skabe vækst hos det polske flyselskab LOT. Og det er da også netop det, der er tanken bag den polske regerings planer om at etablere en helt ny lufthavn 40 kilometer sydvest for hovedstaden Warszawa.

Den nuværende Chopin Lufthavn er ved at nå sit kapacitetsmaksimum, og derfor arbejder den polske regering nu på at etablere en helt ny og moderne lufthavn, der skal være hub for LOT.

Det er intentionen, at byggeriet skal begynde i 2021, og at første fly skal kunne sætte hjulene på landingsbanen i løbet af 2027. Og planerne er så langt fremme, at lufthavnen sammen med flyselskabernes internationale organisation, IATA, nu iværksætter en høring, hvor samtlige flyselskaber, der kunne tænke sig at operere ud af den nye lufthavn, kan komme med input til dens indretning.

Skal styrke LOT
Selvom både Wizz Air og Ryanair i dag flyver flere passagerer ind og ud af Polen end LOT, er der ingen tvivl om, at den nye lufthavn primært er tænkt til at styrke det nationale, polske flyselskab. Efter nogle trange år har LOT oplevet økonomisk vækst de seneste år, og selskabet opererer i dag 81 fly – heraf en moderne long haul flåde bestående otte Boeing Dreamliner 787-8 og tre 787-9 med ordrer på yderligere fire 787-9.

LOT flyver i dag til seks nordamerikanske og fem asiatiske destinationer, men med en ny, moderne hub-lufthavn, kan der være basis for yderligere vækst i de kommende år. Og det kan gøre indhug i SAS’ interkontinentale trafik ud af Skandinavien og dermed true lufthavnene i Oslo, Stockholm og ikke mindst København.

For SAS føder i dag en ret stor mængde trafik ind til København fra Warszawa og en række andre polske byer, men en ny polsk hub-lufthavn og et nationalt flyselskab i vækst vil kunne udhule mængden af polske transferpassagerer betydeligt.

Truslen der blev væk
Det er ikke første gang i nyere tid, at Københavns Lufthavn og SAS er blevet truet fra syd. For år tilbage var der meget tale om, at den kommende storlufthavn i Berlin ville blive en stor konkurrent, men både de konstante udsættelser af lufthavnens åbning og ikke mindst fraværet af et netværksselskab i Berlin har ændret konkurrencebilledet. Det kan se markant anderledes ud i Warszawa.

Den nye lufthavn i Warszawa er allerede døbt Solidarity Airport – Central Transport Hub (eller Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny på polsk). Selve lufthavnen er som nævnt projekteret til at koste omkring 60 milliarder kroner, og da vej- og jernbanenettet også skal udbygges, ender den samlede investering på den anden side af 100 milliarder kroner.

På sigt er det planerne, at lufthavnen skal kunne udvides til at håndtere op imod 100 millioner passagerer og dermed blive en centraleuropæisk konkurrent til blandt andet mega-lufthavnene i Istanbul og Dubai.

O’Leary: En dum plan
Ikke alle er dog lige begejstrede for planerne. Ryanairs farverige koncernchef, Michael O’Leary har ifølge det internationale luftfartsmedie, simpleflying.com, givet planerne følgende svada med på vejen:

“Det bliver en stor ny skinnende katedral midt i ingenting. Det er en dum plan. En af den slags planer, som kun politikere og embedsmænd kan komme op med.”

 

Relaterede links

Ny Berlin-lufthavn bliver 5,7 milliarder dyrere

Holder fast i åbningsdato for ny Berlin-lufthavn

Polen anlægger ny international lufthavn