Rejsende i Københavns Lufthavn. (Arkivfoto: Jesper Carlberg | CPH)

Ny regering: Passagerafgift på 100 kroner

Den nye SVM-regering vil indføre en fiskal passagerafgift, der gennemsnitligt skal indbringe 100 kroner per passager. Passagerafgiften har afsæt i en model fra Moderaterne.

I slutningen af september kom den daværende S-regering med udspillet ’Grøn luftfart til alle’, hvor der blev foreslået en passagerafgift på 13 kroner, der skulle sætte skub i den grønne omstilling af dansk indenrigsflyvning.

Onsdag har den nye SVM-regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne, præsenteret regeringsgrundlandet under navnet “Ansvar for Danmark”, og heri hedder det, at man ønsker at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark frem mod 2030.

Det skal blandt andet ske ved at indføre en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner. Ifølge regeringsgrundlaget skal provenuet herfra anvendes til tiltag omkring lufthavnene “og områderne omkring” samt finansiering af den første grønne indenrigsrute.

Herudover skal provenuet også finansiere en forhøjet ældrecheck. hvorfor der bliver tale om en fiskal afgift og dermed en øget beskatning.

Kraftigt aftryk fra Moderaterne
Forud for folketingsvalget var det et ønske fra branchens aktører, at provenuet fra en eventuel afgift skulle føres tilbage til branchen en-til-en. Det kommer tilsyneladende ikke ske med den kommende model.

Noget kunne tyde på, at det er Modraternes udspil til passagerafgift, der har dannet model ved forhandlingerne om regeringsgrundlaget.

Moderaterne gik til valg på en gennemsnitlig passagerafgift på 80 kroner per afrejsende passager fra danske lufthavne med undtagelse af transfer- og transitpassagerer. I forslaget var en differentiering mellem indenrigs- og udenrigsflyvninger.

I det oprindelige forslag fra Moderaterne skulle halvdelen af provenuet benyttes til grøn omstilling i luftfartsbranchen, og den anden halvdel skulle benyttes til for eksempel energiovervågning i privat hustande. Den sidste del er angiveligt afløst af penge til den forhøjede ældrecheck.

Venstre ønskede før folketingsvalget ikke at pege på nogen specifik model, men partiet ønskede, at der skulle findes en løsning på-niveau.

DI undrer sig
Hos Danmarks største erhvervsorganisation, DI, er administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen overordnet særdeles positiv over for det nye regeringsgrundlag.

Men der er ingen roser uden torne, og en af disse er passagerafgiften.

“Selvom den nye regering identificerer mange af de samme problemer som os i DI, er der også en række af løsningerne, vi ikke er enige i. Eksempelvis forstår vi ikke, hvorfor en højere flyafgift skal finansiere en forhøjet ældrecheck i stedet for at investere endnu mere i grøn omstilling,” lyder det fra DI-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Det mener partierne om en passagerafgift

Ønsker passagerafgift skal føres tilbage til branchen

Regeringen vil indføre passagerafgift på 13 kroner