San Francisco Golden Gate.

Ny San Francisco-rute fra Norden

Icelandair har annonceret den tredje USA-rute i løbet af en uge. Denne gang hedder destinationen San Francisco.

For tredje gang i denne uge har Icelandair annonceret en ny USA-rute. Denne gang er det fra selskabets knudepunkt i Reykjaviks Keflavik-lufthavn til San Francisco på USA’s vestkyst. En rute, som Icelandair sidst betjente i 2006.

Som Icelandair kunne fortælle tidligere på ugen, så får ruten følgeskab af en ny rute til Kansas City og en genåbnet rute til Baltimore-Washington lufthavnen. Desuden har Icelandair allerede sidste år annonceret nye USA-ruter til Dallas Fort/Worth og Cleveland. Alle fem nye USA-ruter åbner i maj og juni og bringer Icelandair op på at have 18 USA-ruter.

Fra den 1. juni vil selskabet flyve fire gange om ugen til San Francisco med Boing 767-300. Der flyves fra Keflavik kl. 17.00 tirsdag, onsdag, fredag og søndag med ankomst i San Francisco kl. 18.55 lokal tid. Efter mere end 20 timers stop i San Francisco letter flyet kl. 15.15 mandag, onsdag, torsdag og lørdag og lander i Keflavik igen næste morgen kl. 6.30.

Ruten bliver den sjette rute fra Norden til San Francisco-området. SAS og WOW Air flyver i dag fra henholdsvis København og Reykjaviks Keflavik-lufthavn til San Francisco International Airport (SFO), mens Norwegian flyver fra København, Oslo og Stockholm til den mindre Oakland-lufthavn.

Kopiere koncept
Ved at vende tilbage til San Francisco går Icelandair i direkte konkurrence med ærkerivalerne fra WOW Air, der har bygget en solid forretning op på mere eller mindre at kopiere Icelandairs koncept med ”bølger” af trafik mellem Europa og USA via Island.

WOW Air har selv planer om at åbne seks nye USA-ruter i løbet af foråret. Når begge selskaber har klippet snorene og indviet sine nye USA-ruter vil de flyve vinge mod vinge på otte ruter – og får følgeskab af en tredje operatør på tre af de otte ruter. Icelandair vil have ni USA-ruter for sig selv og dele en enkelt rute med Delta Air Lines. WOW Air vil have seks ruter for sig selv. I alt vil der være ruter fra Reykjaviks Keflavik-lufthavn til 24 amerikanske byer med fem selskaber, da Delta Air Lines i forvejen flyver til vulkanøen og American Airlines samt United Airlines gør deres entré i den kommende sommer.

Passe ind i bølgerne
Når Icelandair vælger at lade flyet stå uvirksomt hen i San Francisco i over 20 timer, så skyldes det at flyvningen skal passe ind i Icelandairs koncept med ”bølger” af flyvninger mellem Europa og USA med stop-over på Island.

En af ”bølgerne” i det setup er at flyene fra selskabets nu snart 23 nordamerikanske destinationer kommer ind til Keflavik tidligt om morgenen. Her skifter passagererne fly og flyver videre til en lang række skandinaviske destinationer, hvor de ankommer i løbet af formiddagen. Herefter vender flyene næsen tilbage mod Island og eftermiddagens ”bølge” af flyvninger mod Nordamerika.

På langt de fleste nordamerikanske ruter kan flyet nå til destinationen og tilbage til Island tidsnok til at passe ind i ”morgen-rykket” mod Europa. Det er ikke tilfældet på San Francisco-ruten.

Det kommer blandt andet til udtryk i fartplanen for WOW Airs San Francisco-rute. Her kører man i dag også med en lang pause i San Francisco og meget tidlig ankomst i Keflavik, men går i sommeren 2018 over til et stop på kun 1 time og 40 minutter i San Francisco samt formiddags-ankomst på Island.

 

 

Relaterede artikler:

Icelandair vender tilbage til Baltimore

Icelandair åbner rute til Kansas City

Fortsat fuld fart på i Keflavik

Icelandair åbner to nye USA-ruter

Icelandair annoncerer Dallas-rute

Icelandair åbner rute til Cleveland

Icelandair: Fortsat vækst og øget USA-samarbejde