Austrian Airlines har lanceret en ny strategiplan, der skal gøre flyselskabet mere robust over for den øgede konkurrence fra basen i Wien.
Det nationale østrigske flyselskab, Austrian Airlines, ruster sig til en fremtid med stadig større konkurrence.
Flyselskabet meddeler, at det efter en længere og hård omstruktureringsperiode igen er blevet rentabelt. Austrian Airlines forventer en positiv driftsindtjening i 2018 på baggrund af en stærk vækst i antal passagerer. Således har flyselskabet haft over én million flere passagerer i 2018 end året før, hvilket udgør en stigning på 8,5 procent.
Men en stigende konkurrence fra især lavprisflyselskaber fra basen i Wien-Schwechat har fået Austrian Airlines til at lægge en solid strategi for fremtiden. Strategien, der benævnes #Driveto25, indebærer blandt andet en udvidelse af fly fra Airbus A320-familien fra 36 til 46 i løbet af de næste tre år. Til gengæld har flyselskabet planer om at udfase 18 Dash Q400-turbopropfly, hvilket samlet set vil øge udbuddet af flysæder fra Wien med mere end 10 procent.
“Vi vil investere mere end 200 millioner euro (svarende til små 1,5 milliarder kroner) i udvidelsen af vores kontinentalflåde og dermed kunne styrke vores position betydeligt i Wien. Samtidig skal dette også betragtes som en klar udfordring til den stadig hårdere konkurrence i Wien, og vi er parate til at tage yderligere skridt for at forsvare vores position på vores base i Wien,” understeger Alexis von Hoensbroech, der blev indsat som ny koncernchef i Austrian Airlines den 1. august sidste år.
Lukker flere besætningsbaser
Den nye strategi fra Austrian Airlines om blandt andet at skille sig af med Dash-fly vil resultere i en vis omorganisering i Lufthansa Group, som foruden det østrigske flyselskab også ejer Lufthansa og SWISS. Austrian Airlines vil blandt andet få fire fly tilbage fra schweiziske SWISS. Flyene har været på wetleasing-kontrakt, men de bliver nu overført til Wien i slutningen af det nuværende vintertrafikprogram.
På baggrund af den nye strategi lukker Austrian Airlines alle sine decentraliserede flybesætningsbaser i Altenrhein, Graz, Innsbruck, Klagenfurt, Linz og Salzburg til fordel for Wien. De omkring 200 berørte medarbejdere vil i stedet få tilbudt muligheden for at arbejde med udgangspunkt fra basen i den østrigske hovedstadslufthavn.
Stort løft til Austrians modernisering
Flådefornyelse, netværksforenkling og lukning af decentraliserede besætningsbaser er tre hovedpunkter i 10-punktsstrategien #DriveTo25 fra Austrian Airlines. Den nye strategiplan blev allerede godkendt af bestyrelsen i det østrigske flyselskab i slutningen af november sidste år, men er først blevet afsløret til offentligheden nu.
“På baggrund af vores strategiske plan ønsker vi at give et stort løft til moderniseringen af Austrian Airlines. Vi vil reducere kompleksiteten, fokusere stærkere på kerneforretningen og koncentrere kræfterne om vores base i Wien for at styrke vores evne til at investere,” siger Wolfgang Jani, finansdirektør i Austrian Airlines.
Austrian Airlines mærker den stigende konkurrence fra Wien-Schwechat, da lavprisflyselskaber som ungarske Wizz Air og det nu Ryanair-ejede Laudamotion har optrappet deres tilstedeværelse i lufthavnen. Begge selskaber betjener i det nuværende vintertrafikprogram omkring 20 destinationer fra Wien.
Relaterede artikler:
Austrian Airlines øger på CPH-rute
Austrian Airlines skifter koncernchef
Austrian vil afværge lavprisangreb