Ny turist-hjemmeside om Danmark

Den privat hjemmeside Denmark100.com lanceres i denne uge indeholdende 100 gode grunde til at holde ferie i Danmark. Design og layout lægger sig tæt op af den officielle VisitDenmark-hjemmeside.

Der er mange måder at markedsføre Danmark – overfor udenlandske turister såvel som danskere, der ønsker at holde ferie i hjemlandet. En ny hjemmeside – denmark100.com – har udvalgt 100 attraktioner eller destinationer, som kan tiltrække turisterne.

Denmark100.com er opdelt i fem kategorier; Eat & Sleep, see & Do, Meet & Greet, Relax & Workout og Read & Buy. Editor’s calendar viser vej til unikke oplevelser, hvis rejseplanen er helt åben. Her anbefales blandt andet en tur til Sydhavsøernes frugtfestival, til international dragefestival på Fanø eller shopping på Værnedamsvej i København.

“Det slog mig, at hvis en udlænding beder en dansker om rejsetips, så har mange af os faktisk lettere ved at anbefale en restaurant i New York eller en park i Paris end en smukt beliggende kro i Nordjylland eller en aktivitet på Fyn,“ siger intiaitivtageren bag hjemmesiden, Kaare Harry Kjerrumgaard, der har valgt at bruge sin egen tid, energi og midler på at udarbejde den nye guide til oplevelser i Danmark.

Han fremhæver, at Denmark100.com har et udvalg af alt det unikke, mens Visit Denmark-hjemmesiden i stedet er forpligtet til at have det hele med. Også det, der ikke umiddelbart er unikt eller formodes at have den fornødne interesse hos turisterne.

Men ligheden med VisitDenmarks design og layout er slående på den nye hjemmeside.

“Jeg kan godt se, at det ligner, men det er ikke bevidst. Især efter at Danmarks-filmene kom på. Det er en god ven i Los Angeles, der har udarbejdet logo og design, og jeg kan da godt se, at Dannebrogs-ikonet kan minde om VisitDenmarks hjerte-ikon,“ siger Kaare Harry Kjerrumgaard til Boarding.dk.

Det er planen, at driften af hjemmesiden på sigt skal finansieres gennem annoncer fra transportørerne og eventuelt salg af “Dagens tilbud“ på siden. Men Kaare Harry Kjerrumgaard understreger, at hjemmesiden vil forsætte uanset om det lykkes at kommercialisere den.

Kaare Harry Kjerrumgaard driver i forvejenKHK Hospitality Support, der er en konsulent- og kursusvirksomhed for hotelbranchen i Danmark.