Nye hviletidsregler kan vedtages trods protest

Fagforeningerne forsøgte til sidste sekund at afværge EU Parlamentets opbakning til et nyt forslag om flyvetidsbegrænsninger i luftfartsbranchen, men det lykkedes ikke.

Til trods for et sidste målrettet forsøg på at gøre indsigelse, lykkedes det ikke for en lang række europæiske fagforeninger at overbevise EU Parlamentet om at nedstemme EU Kommissionens forslag om nye flyvetidsbegrænsninger. I går stemte EU Parlamentet således nej med 387 stemmer mod 218 stemmer til den resolution, som anmodede om at trække forslaget tilbage.

Forslaget blev bragt til afstemning i EU Parlamentet efter det var blevet kritiseret og nedstemt i EU Parlamentets Transportkomite. Netop afvisningen i Transportkomiteen burde ifølge flere fagforeninger have fået EU Parlamentet til at nedstemme – eller i bedste fald ændre – EU Kommissionens forslag.

Ifølge EU Kommissionen er formålet med det nye forslag at forbedre de eksisterende regler for flyvetidsbegrænsninger. Dette skal blandt andet ske ved at begrænse natlige flyvninger til 11 timer, sætte begrænsninger for, hvor mange timer en pilot må flyve over 12 måneder samt tilføje hvileperioder.

Forslag ikke godt nok
Imidlertid har dette ikke været anset som tilstrækkeligt iblandt branchens fagforeninger, som gerne så en grænse på ti timer for natlige flyvninger.

Forud for gårsdagens afstemning gjorde Cabin Union Denmark, Flyvebranchens Personale Union og Dansk Pilotforening således et sidste forsøg på at overbevise EU Parlamentets medlemmer. Dette skete dels via en pressemeddelelse, som i hårde vendinger kritiserede forslaget, efterfulgt af et åbent brev til EU Parlamentets medlemmer, hvori der blandt andet stod:

”Disse nye bestemmelser blev helt korrekt afvist ved afstemningen i Transportkomiteen den 30. september med stemmerne 20 – 13. Forslaget fremlægges imidlertid uændret for parlamentet på onsdag og fortjener naturligvis samme skæbne der.”

Hos Cabin Union Denmark medgiver man, at Kommissionens forslag vil forbedre de nuværende regler, men ifølge formand, Henrik Parelius, er det ikke godt nok.

”Kommissionens forslag kan blive bedre endnu, og så hjælper det ikke at sidde på sine hænder og se til,” forklarede Henrik Parelius til CHECK-IN.dk, forud for afstemningen.

”Hele problemet ligger i, at man ikke har set på videnskaben alene, men i stedet for har man lavet et kompromis. Vi har hele vejen igennem været meget skeptiske omkring forslaget – og vi har prøvet til det sidste at råbe Kommissionen op – men de har ignoreret os til det her.”

Reaktion vækker undren hos Dansk Luftfart
Hos brancheorganisationen Dansk Luftfart forstår man imidlertid ikke, at fagforeningerne forsøgte så insisterende på at få forslaget stemt ned.

”Vi har siddet i en dansk arbejdsgruppe sammen med både fagforeningerne og Transportministeriet og diskuteret Kommissionens forslag. Vi endte ud med at sige, at forslaget var udmærket, og vi har overfor ministeren påpeget de punkter, som vi mener, der skulle følges op på, hvilket der også er blevet,” forklarer Per Henriksen, chefkonsulent i Dansk Luftfart.

Ifølge Per Henriksen forstår man i Dansk Luftfart godt, at fagforeningerne måtte have ønsker til ændringer, men at fagforeningerne ville drive det helt ud i at forslaget skulle blive alt eller intet, forstår man imidlertid ikke.

”EU Kommissionens forslag lægger netop op til, at reglerne skal evalueres og revideres hvert tredje år, hvor eventuelle forbedringer kan blive implementeret. Uden de nye regler vil piloter og kabinepersonale jo være endnu ringere stillet,” tilføjer chefkonsulenten.

Glæde blandt luftfartsselskaber
Resultatet af EU Parlamentets afstemning blev mødt med glæde hos Association of European Airlines (Europæisk Organisation for Luftfartsselskaber red.).

”Dagens afstemning er en vigtig milepæl i europæisk luftfartssikkerhed. Hos Association of European Airlines har man hele vejen igennem støttet forslaget, som er indgået af det europæiske luftfarts sikkerhedsagentur (EASA),” sagde Athar Husain Khan, generalsekretær i Association of European Airlines, efter Parlamentets afstemning.

Organisationen undlod heller ikke at kommentere kort på de europæiske fagforeningers protester til forslaget. Ifølge AEA har protesterne været underbygget med vildledende information.