Nye SAS-ruter går udenom København

SAS åbner i løbet af 2011 fire nye europæiske ruter. Men alle de nye ruter går udenom Københavns Lufthavn. Det bliver i stedet lufthavnene i Oslo og Stockholm, der bliver begunstiget med de nye ruter, der i overvejende grad henvender sig til fritidsrejsende.

SAS kunne for nylig meddele, at selskabet i 2011 vil indlede en offensiv med indsættelse af mere kapacitetfra hjemmemarkedet i Skandinavien.

Det sker i forbindelse med, at selskabet i foråret 2011 får tilbageleveret 3 kortdistancefly, der hidtil har været udlejet til andre opratører. Nu er tidtabellen blevet offentliggjort for de fire første europæiske ruter i ekspansionen. De går alle udenom Københavns Lufthavn og er i overvejende grad fritidsruter.

Tidtabel – nye SAS ruter i 2011:

Oslo –München fra 28MAR11
SK4759 OSL0955 – 1210MUC 736 x67
SK4759 OSL1410 – 1625MUC 736 6

SK4760 MUC1310 – 1525OSL 736 x67
SK4760 MUC1725 – 1940OSL 736 6

Oslo – Palma Mallorcafra 30JUN11 – 07AUG11
SK4691 OSL0915 – 1245PMI 736 247
SK4692 PMI1335 – 1710OSL 736 247

Oslo – Splitfra 27JUN11 – 12AUG11
SK4733 OSL1100 – 1355SPU 736 15
SK4734 SPU1445 – 1735OSL 736 15

Stockholm –Venedigfra 28MAR11
SK1847 ARN1000 – 1235VCE M80 1
SK1847 ARN1005 – 1240VCE M80 5

SK1848 VCE1325 – 1555ARN M80 1
SK1848 VCE1330 – 1600ARN M80 5

Oslo-Gardermoen bliver begunstiget med ruter til München, Palma Mallorca og Split. Her skal der opereres med Boeing 737-600 fly. Stockholm-Arlanda får to ugentlige afgange med MD80-fly til Venedig.

Ruterne fra Oslo skal opereres i direkte konkurrence med lavprisflyselskabet Norwegian, der flyver til samme destinationer. SAS er bl.a. tidligere blevet kritiseret for frivilligt at have afgivet markedsandele til Norwegian i forbindelse med etablering af Core SAS-strategien og slankningen af selskabet.

Ruten fra Oslo til Palma Mallorca lukkede SAS så sent som i oktober 2009, men den vender således tilbage som sommerrute i 2011..

Foto: Boeing 737-600 fly skal indsættes på tre nye SAS-destinationer fra Oslo-Gardermoen i løbet af 2011.