Et nyt flyselskab med sønderjysk erhvervsliv i ryggen vil udfordre DAT på indenrigsflyruten fra Sønderborg til København. Det fortalte Danfoss-ejer Jørgen Mads Clausen på et møde onsdag eftermiddag.
Siden Cimber Sterlings konkurs i maj måned sidste år har indenrigsflyruten fraSønderborgtil København været betjent af Danish Air Transport (DAT). Men nu lader det til, at selskabet får konkurrence på indenrigsruten fra et nyt lokalt luftfartsselskab.
Danfoss-ejeren Jørgen Mads Clausen, der er formand for Advisory Board i den kommunalt ejede Sønderborg Lufthavn, kunne her til eftermiddag orientere erhvervslivet og byrådet i Sønderborg Kommune om planerne.
Det er flymanagement-selskabet Air Alsie, der har taget initiativet til at etablere et lokalt luftfartsselskab. En gruppe erhvervsfolk og investorer fra lokalområdet står bag projektet.
Jørgen Mads Clausen ønsker ikke på nuværende tidspunktat sætte navn på de virksomheder og investorer, der er involveret.
“Der er ingen endelige aftaler på plads endnu. Vi synes, at det er et fantastisk initiativ, som Air Alsie har taget, og da vi alleredeer nået langt i vores planlægning, har vi ønsket at forhåndsinformere byrådet,“ siger Jørgen Mads Clausen til CHECK-IN.dk.
Vil anskaffe ATR-fly
Planen er at det nye luftfartsselskab skal gå på vingerne i slutningen af maj måned eller begyndelsen af juni. Der planlægges med fem daglige hverdagsafgange samt to afgange på lørdage og søndage mellem Sønderborg og København. Det bliver fly af typen ATR42 eller ATR72, der skal benyttes på ruten, der teknisk vil blive opereret af Air Alsie.
“Hele infrastrukturen er gearet omkring ATR-fly. Det er de billigste og bedste fly, og vi kan udnytte de kompetencer der findes i området. Ambitionen er at anskaffe to fly, da vi ønsker at være et pålideligt ruteselskab. Hvorvidt det bliver ATR72 eller ATR42 afhænger af, hvor vi får den bedste værdi, når vi skal ud at handle,“ siger administrerende direktør Henrik Therkelsen fra Air Alsie, der er en af investorerne bag det nye luftfartsprojekt.
Navnet på det nye selskab er ikke besluttet endnu, men der står fast, at selskabet ikke skal hedde Air Alsie.
Ønsker langsigtet plan
Det lokale initiativ er kommet i standpå baggrund af, at der har været en del usikkerhed om DAT´s planer på ruten på langt sigt. DAT har tilsyneladende ikke været i stand til at overbevise det lokale erhvervsliv om, at selskabet har en langtrækkende og bæredygtig interesse i drift af den for regionen livsvigtige indenrigsflyrute.
“Vi har anderledes interesser end DAT i at indenrigsruten skal fortsætte, således at de investeringer der foretages lokaltogså hænger sammen med en aktiv lufthavn. Det samme gælder for industrivirksomhederne i området,“ forklarer Henrik Therkelsen.
Han er samtidig klar over, at der potentielt er risiko for, at der vil være to operatører på ruten, hvis DAT ikke vælger at trække sig, når det nye lokale initiativ kommer i luften.
“Vi må se hvordan det udvikler sig, men jeg ønsker ikke at kommentere på, hvilke planer DAT måtte have, når vi begynder på ruten.“
Læs også:
Sønderborg-rute tilpasses CPH-forbindelser