Fly og handling i Københavns Lufthavn (Foto: Ernst Tobisch)

Nyt jobcenter for medarbejdere i luftfarten

Københavns Lufthavn, SAS og Tårnby Kommune er gået sammen om et nyt rådgivnings- og jobcenter for virksomheder og ansatte i og omkring lufthavnen i Kastrup.

Luftfarten i og omkring Københavns Lufthavn omfatter i alt omkring 1.000 virksomheder, som tilsammen beskæftiger 22.000 medarbejdere. Coronakrisen har ramt alle disse virksomheder hårdt, og flere af virksomhederne har været nødt til at afskedige medarbejdere. Derfor går Tårnby Kommune nu sammen med SAS og CPH om et nyt rådgivnings- og jobcenter i lufthavnen.

“Mange familier i Tårnby og i resten af hovedstadsområdet har brug for håb og en vej ud af den alvorlige krise, der har ramt luftfarten og de mange virksomheder i København Lufthavn. Derfor skal vi tænke ud af boksen og skabe nye muligheder for eksempelvis rådgivning af virksomhederne, så vi kommer bedst muligt igennem krisen med flest mulige job sikret,” siger Tårnbys borgmester Allan S. Andersen.

På det nye center kan virksomheder få specialiseret rådgivning, før de eventuelt må opsige medarbejdere. Det samme gælder de medarbejdere, der bliver afskediget. Centret vil stå for konkrete beskæftigelsesrettede indsatser for den enkelte opsagte medarbejder i form af samtaler, kursusforløb og lignende.

Flere virksomheder har afskediget medarbejdere

Mange virksomheder i lufthavnen har hidtil kunnet undgå afskedigelser, mens andre er blevet tvunget til at tilpasse.

Eksempelvis har Norwegian afskediget 614 medarbejdere. Handlingselskabet Menzies har afskediget 155 og sendt 200 hjem uden løn. SAS har varslet afskedigelser af omkring 1.700 medarbejdere i Danmark.

“I SAS arbejder vi tæt sammen med fagforeningerne om at minimere antallet af afskedigelser. Når det alligevel ender med afskedigelser, er det vigtigt at sikre den bedst mulige rådgivning. Her er det virkelig en god idé at placere et center i lufthavnen med målrettet hjælp til SAS’ og luftfartens medarbejdere,” siger forhandlingschef i SAS, Klaus Jørgensen.

CPH: Vi har et socialt ansvar
I CPH ser administrerende direktør Thomas Woldbye store perspektiver i samarbejdet mellem kommune, fagforeninger og virksomheder om at sikre flest mulige job.

“Luftfarten er i en alvorlig og dyb krise. Her har Københavns Lufthavn ikke blot et stort socialt ansvar for de 2.600 medarbejdere, vi selv har ansat, men også for de flere end 19.000 medarbejdere, der er ansat i alle de andre virksomheder i og omkring lufthavnen. Derfor giver det rigtig god mening at placere et luftfartens center for rådgivning her hos os,” siger Thomas Woldbye

Københavns Lufthavn har hjemsendt, hvad der svarer til, 1.600 fuldtidsansatte i rotation med fuld løn, hvor en del finansieres af den statslige lønkompensation.

“Ordningen med lønkompensation har været helt afgørende for, at Københavns Lufthavn trods dyb krise og et fald på 99 procent i trafikken, stadig kan kæmpe for at undgå afskedigelser og holde fast på så mange medarbejdere som muligt,” siger Thomas Woldbye.

 

Relaterede artikler:

“Vi kigger ind i konkurser og fyringer”

Luftfarten: “Der er brug for en overlevelsespakke”

Betydelig risiko for afskedigelser i CPH