Fra venstre: Teknisk chef Peter Thume og ingeniørchef Christoffer Carlsson fra Täby Air Maintenance, der er en del af Thunbolagen, sammen med Sola Airs administrerende direktør Henrik Ericsson foran et af selskabets fly. (Foto: Sola Air | PR)

Nyt svensk flyselskab tættere på debut

Tingene begynder at forme sig for Sola Air, der snart sender det første passagerfly i luften. Det vil efter planen være at finde på forpladsen i Københavns Lufthavn inden for en overskuelig fremtid.

Sola Air har tilsyneladende ikke ligget på den lade side, siden det nye svenske flyselskab i december sidste år løftede sløret for dets planer om at etablere ruter mellem Karlstad Lufthavn (KSD) og Københavns Lufthavn samt Stockholm-Arlanda (ARN).

Selskabets første fly var et Saab 340, der er indrettet til fragtflyvninger. Sola Air har indgået en aftale med den svenske koncern Thunbolagen om fire fly af typen, der skal udgøre selskabets flåde.

”Vi drøfter i diskuterer og forhandler i øjeblikket om, hvorvidt vi skal lease flyet til en ekstern operatør, eller vi skal bruge det til at opfylde særlige transportbehov i Sverige, da vi ved, at det efterspørges på markedet,” forklarer flyselskabet.

Går i luften i løbet af foråret
Det første passagerfly ventes at kunne tages i brug i løbet af februar, da kabinen er i færd med at blive renoveret. Det får en kapacitet på 36 sæder. Ifølge flyselskabet vil det være det eneste Saab 340, der er udstyret med et system til støjreduktion.

Flyselskabet regner derudover med, at de to resterende fly, der er omfattet af aftalen med Thunbolagen, blive overdraget senere på året.

Danske luftfartsentusiaster, som gerne vil kaste et blik på selskabets fly, burde få muligheden i løbet af foråret. Lige nu er flyselskab i gang med at få et billetsystem på plads, og den første ruteåbning venter efter planen nærmest lige om hjørnet.

Sola Air regner nemlig med, at man vil gå i luften på den nye rute med daglige flyvninger mellem lufthavnene i Karlstad og København inden sommer. Når højsæsonen er ovre, vil selskabet ligeledes komme på afgangstavlerne i den svenske hovedstadslufthavn Arlanda.

Skifter ud i toppen
Da Sola Air blev præsenteret i december, hed den administrerende direktør Camilla Andersson-Stuessi. Hun landede i flyselskabet uden særlig erfaring fra luftfarten, men ankom fra en stilling som global chef for Workplace Experience hos ISS.

Hun havde desuden en del erfaring fra startup-miljøet, hvilket var det, der skulle til for at få flyselskabet til at lette, lyder det. I den kommende fase er andre kompetencer dog nødvendige, og derfor overtager Henrik Ericsson direktørposten.

Han er er i øjeblikket pilot og kaptajn i et af de selskaber, der er en del af sammen koncern som Sola Air. Camilla Andersson-Stuessi vil for en tid fungere som rådgiver for selskabet, inden hun drager videre på sin karrierevej.

“Sola Air har udviklet sig i et højt tempo, og etableringen er gået hurtigere, end vi først havde forventet,” siger Lars Wingefors, der udover at have grundlagt Sola Air også står bag Embracer Group, som er blandt Europas topaktører på markedet for computerspil.

”Derfor er det et naturligt næste skridt, at vi ser fremad og fokusere på dem kommende fase. Jeg vil gerne personligt takke Camilla for hendes vigtige bidrag til denne rejse og samtidig byde kaptajn Henrik Ericsson velkommen som ny administrerende direktør.”


Relaterede artikler:

Nyt svensk flyselskab vil flyve til København

10 svenske lufthavne stadig uden trafik

Svenske NextJet åbner to nye ruter til København