Mora Flygplats. Foto: Skistar, CC 3.0

10 svenske lufthavne stadig uden trafik

Siden marts har 10 regionale svenske lufthavne slet ingen flytrafik haft. Sverige har som følge af coronakrisen haft et generelt passagertab på 86 procent i sine lufthavne.

De regionale svenske lufthavne har det rigtig svært. Allerede før coronakrisen havde lufthavnene udfordringer, og passagertrafikken faldt med 10 procent sidste år.

Siden coronapandemien brød ud i marts er situationen kun blevet forværret i flere af de mindre svenske lufthavne. Således har 10 af de regionale lufthavne – herunder dem i Mora og Hagfors – intet haft at lave i de sidste ni måneder.

”Af landets 27 regionale lufthavne, der normalt har regelmæssig trafik, er der nu en meget beskeden trafik, hvis der overhovedet flyves. Siden marts er 10 lufthavne stadig helt uden trafik. Ingen af ​​dem er omfattet af regeringens beslutning om forlænget, midlertidig offentlig trafikpligt,” skriver Peter Larsson, administrerende direktør for Svenska Regionala Flygplatser, i et indlæg.

”Vi har henledt regeringskontorernes opmærksomhed på dette i ugentlige rapporter siden foråret og i syv forskellige breve rettet direkte til regeringen.”

Lufthavne har mistet flyruter
Den negative udvikling i passagertrafikken allerede i løbet af 2019 fik Svenska Regionala Flygplatser til at henvende sig til regeringen for at få hjælp. Enkelte lufthavne – herunder Jönköping, Karlstad og Skellefteå – mistede helt op til 30 og 40 procent rejsende sidste år.

Det er typisk de enkelte kommuner, der driver de regionale lufthavne i Sverige, mens 10 af de største lufthavne i landet drives af den statslige lufthavnsoperatør, Swedavia. Passagertabet i de største lufthavne var langt mindre alvorligt end i de mindre lufthavne sidste år.

Coronakrisen har imidlertid ikke hjulpet de trængte regionale lufthavne, som de seneste år har oplevet, at flyselskaber enten helt eller delvis har lukket regionale ruter. Den indførte flyskat og begrebet flyskam kan være årsager til udviklingen, og den nuværende krise er således kun med til at forværre lufthavnens økonomi.

Svensk luftfart hårdt ramt af coronakrisen
Under coronakrisen er den samlede svenske luftfart blevet hårdt ramt som i mange andre europæiske lande. Eurocontrol, der overordnet styrer lufttrafiktjenesten i Europa, har lavet en lille analyse af coronapandemiens indvirkning på luftfarten i Sverige, og der viser sig også store trafiktab.

Sverige har mistet cirka 229.000 flyvninger og 24 millioner passagerer sammenliget med 2019. Den samlede svenske flytrafik er i øjeblikket 70 procent lavere end sidste år, og antallet af passagerer har siden marts været nede med 86 procent.

Udviklingen af daglige flyvninger sætter tingene i relief. 1. marts 2020 havde Sverige 977 flyvninger til og fra landet – og indenrigs – og dette tal dalede gevaldigt frem til 11. april, hvor pandemien toppede i foråret. Denne dag ramte trafikken et minimum med blot 47 flyvninger. I søndags – 13. december 2020 – var der registreret et ugentligt gennemsnit på 308 flyvninger.

De tre største svenske lufthavne i ugen fra 7. til 13. december var Stockholm Arlanda, Göteborg og Malmø, der havde et fald i antal operationer på henholdsvis 75, 75 og 51 procent i forhold til samme periode sidste år. De største flyselskaber i Sverige i samme periode var SAS, KLM og Zimex Aviation, hvor de to førstnævnte registrerede et fald på henholdsvis 77 og 50 procent daglige flyvninger, mens fragtflyselskabet Zimex oplevede en vækst på 47 procent.

 

Relaterede artikler:

Regionale svenske lufthavne vil have regeringen på banen

Lukker to svenske indenrigsruter

Endnu en svensk lufthavn kan blive solgt