Den nye direktør for Odense Lufthavn er åben over for alle der vil starte rutetrafik fra lufthavnen. Det gælder også Ryanair, som forgængeren ikke ville røre ved.
I H.C. Andersen Airport, der indtil fornylig hed Odense Lufthavn, står fast rutefart højt på prioriteringslisten. Og lufthavnen er så opsat på at nå målet om regulære ruter, at man er parat til at tage det kontroversielle europæiske lavprisselskab Ryanair ind.
”Vi udelukker ikke nogen. Alle luftfartsselskaber, som kan se et potentiale i Odense Lufthavn, er velkomne. Vi vil lade det være op til kunderne at afgøre hvem der skal servicere markedet,” siger Christian Berg. Han satte sig i starten af november i direktørstolen i den fynske lufthavn, der tidligere i år skiftede navn til H.C. Andersen International Airport.
Ikke råd til Ryanair
Signalerne er en markant kursændring i forhold til signalerne fra Peter Høgsberg, der var lufthavnens chef i to år inden han 1. juli startede i Aarhus Lufthavn.
”At få Ryanair til lufthavnen ville sandsynligvis øge omsætningen inde i Odense by, men det ville ikke kunne ses på mit regnskab. Vi har ikke råd til at få Ryanair ind, som det er nu. Vi vil hellere satse på kvalitet, for at få det til at passe ind i den samlede strategi for lufthavnen,” sagde Peter Høgsberg i april 2012 til CHECK-IN.dk.
Han understregede dengang, at lufthavnen slet ikke var i kontakt med Ryanair. I dag leder Peter Høgsberg en lufthavn, hvor Ryanair siden 1999 har været en markant operatør.
Otte kilometer væk
Christian Berg mener, at der er et stort potentiale i den fynske lufthavn. Han peger på, at lufthavnen har et optageområde på 550.000 personer og ligger otte kilometer fra Danmarks tredjestørste by, hvortil der er bybusforbindelse.
Han kommer fra et job hos Air Greenland, men har blandt andet arbejdet for den svenske lufthavnsoperatør Swedavia gennem fem år. Her var det netop hans job at sælgesvenske provinslufthavne og deres potentiale til mulige nye operatører.
”Jeg ved, hvad luftfartsselskaberne efterspørger. Derfor skal vi have sat skub i arbejdet med at tiltrække ruteselskaber og udnytte den position vi har, ligesom vi skal udbrede kendskabet blandt fynboerne og understøtte turismen på øen,” siger Christian Berg.
Korte processer
Charterrejsearrangørerne Spies og Apollo Rejser har gennem flere år med stor succes tilbudt charterafgange fra H.C. Andersen Airport. Og den udvikling ser lufthavnschefen gerne fortsætter.
”Med korte processer og et ustresset miljø tiltaler Odense Lufthavn både ældre mennesker og børnefamilier. Og vi ser meget gerne en positiv udvikling på chartersegmentet,” understreger Christian Berg, der blandt andet bruger de første uger i direktørstolen på at besøge både centrale nuværende og potentielle nye operatører.
Ved siden af passagerflyaktiviteterne så er H.C. Andersen også blevet dansk kompetencecenter inden for test af ubemandede fly. Og den store amerikanske flyproducent, Boeing, har flere gange besøgt lufthaven og testfløjet droner i luftrummet over Nordfyn.