SAS og Singapore Airlines er undervejs med en vidtrækkende strategisk samarbejdsaftale, der på lang sigt skal sikre daglig flybetjening mellem København og Singapore. I mellemtiden indsætter Lufthansa mega-jumboen Airbus A380 på ruten fra Frankfurt til Singapore.
En noget kryptisk pressemeddelelse fra SAS har sat gang i spekulationerne om, hvorvidt det skandinaviske luftfartsselskab vil genoplive ruten mellem København og Singapore.
Anledningen er, at de to Star Alliance-selskaber SAS og Singapore Airlines (SIA)netop har offentliggjort, at et tættere strategisk samarbejde er undervejs.
Der er underskrevet et “Letter of Intent“ med henblik på at udvikle samarbejdsrelationerne mellem de to selskaber. Det indebærer flere code-share flyvninger og et øget netværkssamarbejde.
De to selskaber har siden december 2010 haft et code-share samarbejde på ruten mellem København og Singapore, der opereres af Singapore Airlines samt på udvalgte fly mellem Singapore og Bangkok, der har tilslutning til SAS-flyet fra København til den thailandske hovedstad.
Til gengæld har Singapore Airlines haft sit flynummer på SAS-strækninger fra København til Helsinki, Oslo og Stockholm.
I en fælles erkæring udtaler Robin Kamark, der er CCO hos SAS samt Tan Chik Quee, der er SVP Marketing hos Singapore Airlines: “Vi kan se muligheder for et tættere samarbejde, som kan styrke vore produkter og give flere muligheder for en enklere rejserute mellem Nordeuropa og Sydøstasien. Vi ser frem til at kunne offentliggøre disse planer, så snart de er færdigforhandlet.“
Singapore Airlines flyver i dag tre gange ugentligt mellem København og Singapore med Boeing 777-200. Men det nye samarbejde sigter på flere afgange – helst daglig betjening.
“Vi ser da gerne, at Singapore Airlines betjener København med flere frekvenser. En daglig flyvning vil være ønskværdig. Der kan også være overvejelser om at flyve fra eksempelvis Stockholm til Singapore,“ fortæller Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS.
Han forklarer samtidig, at det nye samarbejde har sigte på et joint-venture under en eller anden form. “Vi skal i fællesskab med Singapore Airlines skabe en mere robust forretning på trafikken til Sydøstasien.“
Stigende konkurrence
Det udvidede samarbejde med Singapore Airlines skal ses i lyset af flere forhold. For det første åbner Finnair den 30. maj en direkte rute fra Helsinki til Singapore. Det øger konkurrencen i passagertrafikken mellem Norden og Sydøastasien.
Herudover åbner Emirates den 1. august en direkte rute mellem København og Dubai med stærke forbindelser videre til Sydøstasien samt Australien/New Zealand. Samtidig har også Qatar Airways styrket tilstedeværelsen i Københavns Lufthavn på ruten til Doha, således at de to Mellemøsten-selskaber i fællesskab øger presset på Singapore Airlines.
Så interessefællesskabet mellem SAS og Singapore Airlines er til at få øje på. Samtidig er begge selskaber en del af Star Alliance, hvilket samtidigt styrker samarbejdsmulighederne.
Et andet Star Alliance-selskab er tyske Lufthansa. der fra 30. oktober vil indsætte megajumboen Airbus A380 på ruten mellem Frankfurt og Singapore. Det skaber også øget konkurrencepres, idet mange hyppigt rejsende efterspørger A380-produktet på langdistanceruterne.
“I det nye samarbejde med Singapore Airlines kan vi tilbyde one-stop forbindelser fra København til en række destinationer i Sydøstasien. Men der er ingen tvivl om, at det sætter et enormt tryk i markedet, når de øvrige selskaber kommer ind med A380-kapacitet. Det vil givetvis fremadrettetkomme til at sætte noget pres på priserne i markedet,“ siger Per Møller Jensen.