Østrig indfører minimumspriser på flybilletter

Fremover må der ikke sælges flybilletter i Østrig til priser under 300 kroner. Reglen indføres sammen med ny flyskat i forbindelse med statslig hjælpepakke til Austrian Airlines.

Østrig vil indføre minimumspriser for flybilletter, og samtidig ændres den østrigske flyskat. De nye tiltag indføres af hensyn til miljø og klima, og de er en del af en omfattende hjælpepakke til Austrian Airlines, som den østrigske regering har vedtaget. Det skriver det tyske luftfartsmedie Aerotelegraph.

Fremover må der ikke sælges flybilletter i Østrig, som er billigere end de samlede skatter og afgifter på billetten. Det vil ifølge den østrigske miljøminister Leonore Gewessler betyde, at der ikke kan sælges billetter til priser under cirka 40 euro (cirka 300 kroner).

Begrænsningen skal forhindre prisdumping fra lavprisflyselskaber, som ofte sælger billetter til priser, der er mindre end de offentlige skatter og afgifter på flybilletten.

Ny flyskat på 12 euro
Udover minimumsprisen på flybilletter indfører Østrig også en ensartet flyskat på 12 euro pr. flyrejse (cirka 90 kroner). Den afløser de nuværende østrigske flyskatter på 3,50 euro for kortdistanceflyvninger, 7,50 euro for mellemdistanceflyvninger og 17,50 euro for langdistanceflyvninger.

For flyvninger på mindre end 350 kilometer vil flyskatten dog fremover være på 30 euro (cirka 224 kroner), hvilket skal tilskynde passagererne til at benytte regionale togforbindelser i stedet for fly.

Østrig er ikke det første land i Europa, der indfører minimumspriser på flybilletter, da Tyskland med virkning fra 1. april i år også indførte lovgivning om, at flybilletter ikke må sælges billigere end de samlede skatter og afgifter til stat og lufthavne. Samtidig indførte Tyskland også forhøjede afgifter på flyrejser.

600 millioner euro til Austrian Airlines
Den østrigske regerings hjælpepakke til Austrian Airlines beløber sig til 600 euro (næsten 4,5 milliarder kroner), hvoraf halvdelen er statsgaranterede banklån, mens staten og Lufthansa hver investerer 150 millioner euro i selskabet. Lufthansa er Austrian Airlines moderselskab.

Som en del af aftalen forpligter Austrian Airlines sig endvidere til at reducere selskabets CO2-udledninger med 30 procent i 2030 sammenlignet med 2005-niveauet. Den østrigske regering vil også revidere loven om lufthavnsafgifter, så det fremover bliver flyenes emissioner og støjniveau, der danner grundlaget for lufthavnsafgifternes størrelse.

Austrian Airlines annoncerede den 29. maj, at selskabet ville genoptage driften fra den 15. juni efter længere tids nedlukning som følge af coronapandemien.

 

Relaterede artikler:

Statsstøtte til Austrian kan blive med klimamål

Flyselskaber utilfredse med den tyske regering

Lufthansa tvinges til at give plads til konkurrenter