Østrig nægter Emirates at benytte A380 til Wien

De østrigske myndigheder er bange for, at Emirates skal få en dominerende position i Wien-Schwechat lufthavnen og har derfor nægtet tilladelse til flere frekvenser og operation med A380-fly.

Verdens største operatør af megajumboen Airbus A380 er så ubestridt det Dubai-baserede flyselskab Emirates. I dag beskæftiger Emirates 31 fly af typen Airbus A380-800, og samlet har selskabet afgivet ordrer på samlet 90 eksemplarer af verdens største passagerfly.

Det betyder også, at Emirates i løbet af de kommende år vil skabe vækst ved at indsætte større kapacitet på en del af de ruter, hvor man i dag flyver med mindre langdistancefly.

Således også i Wien-Schwechat lufthavnen, hvortil Emirates i dag flyver 13 gange om ugen med flytyperne Boeing 777-300ER og Airbus A340-500.

Ifølge Air Transport World har Emirates ansøgt de østrigske myndigheder om at benytte Airbus A380-fly på ruten samt øge til 14 ugentlige frekvenser under den nye Qantas codeshare-aftale. Men det har de østrigske myndigheder afvist med henblik på at forhindre, at der kommer for meget kapacitet ind til Wien, hvilket kan påvirke konkurrencesituationen.

“Det er vanvittigt. For det første har vi ikke planer om at indsætte Airbus A380 til Wien lige nu, men hver eneste europæiske lufthavn er en potentiel A380-destination for os. For det andet er Wien-Schwechat den eneste af de mere end 30 lufthavne vi benytter i Europa, hvor vi ikke kan få lov at bruge vores codeshare-aftale med Qantas,“ siger Emirates-topchefen Tim Clarki til Air Transport World.

Ingen begrænsninger i Danmark
EU vedtog i 2007 en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og De Forenede Arabiske Emirater, der på nogle områder skulle harmonisere og erstatte dele af de hidtidige bilaterale aftaler. Men her har Østrig tilsyneladende i aftalen med De Forenede Arabiske Emirater nogle kapacitetsbegræsninger, der ikke er omfattet af den fælles EU-lovgivning.

Luftfartsaftalen mellem Danmark og De Forenede Arabiske Emirater daterer sig tilbage til den 24. februar 1999 og har ingen kapacitetsbegrænsninger. Derimod kan Danmark til enhver tid opsige aftalen med et års varsel.

Københavns Lufthavne A/S har ved gentagne lejligheder understreget, at man er klar til at påtage sig en investering, der kan sikre udbygning af bane og manøvrearealer, hvis Emirates planlægger at indsætte A380-kapacitet til København. I Wien er man i øjeblikket ved at udbygge bane 16/34 til at kunne modtage Airbus A380-fly i fremtiden.

Emirates benytter i dag Airbus A380 i 22 lufthavne over hele verden, heraf seks europæiske lufthavne. Det er henholdvis Amsterdam, London-Heathrow, Manchester, München, Paris-CDG og Rom-Fiumicino. På ruten mellem Dubai og Frankfurt benyttes ikke A380, men i stedet Boeing 777-300 ER tre gange dagligt.