Laudamotion, det nye navn for det konkursramte airberlin datterselskab NIKI, har fået sit Air Operator’s Certificate (AOC) fra de østrigske luftfartsmyndigheder Austro Control.
Niki Lauda – den tidligere Formula 1 verdensmester og stifter af det østrigske flyselskab NIKI – ovbertog igen ejerskabet af det konkursramte flyselskab i januar og omdøbte det til Laudamotion, skriver ATW
NIKI begærede sig konkurs den 13. december 2017 og stoppede straks alle flyvninger fire måneder efter airberlin gik konkurs, da Etihad Airways, som ejede 29,2 procent af aktierne stoppede sin økonomiske støtte.
Laudas femte flyselskab
Laudamotion er Niki Laudas femte flyselskab. Lauda Air I lukkede i 1983, Lauda Air II blev overtaget af Austrian Airlines i 2002, Lauda Air Italy blev solgt til en turoperatør og NIKI blev overtaget af airberlin.
Den 16 februar meddelte det tyske charterflyselskab Condor, at man vil markedsføre Laudamotion flyvninger fra Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart i Tyskland og fra Basel i Schweiz til Palma de Mallorca, Ibiza og Malaga. Desuden vil Condor stå for de operationelle funktioner, som trafikkontrol og personale.
I et internt brev til de ansatte oplyste Niki Lauda, at over 40.000 passagerer havde bestilt Laudamotion billetter via Condor, som er en del af Thomas Cook
Laudamotion udsætter starten
Imidlertid er det ikke muligt at købe billetter med Laudamotion i hjemlandet Østrig, da salget via Coindor kun omhandler tyske og schweiziske afgange. Hertil kommer, at selskabet angiveligt stiller tre Airbus A319 til rådighed for Lufthansas datterselskab Eurowings.
Flere medier oplyser, at Laudamotion kommer til start med 14 mod oprindeligt lovet 15 fly. Hertil kommer, at flyrejser med start i Wien tidligst kan starte den 1. juni. Her var det oprindeligt tanken at flyve til Ibiza, men det er ikke længere relevant. Til gengæld forlyder det nu fra Laudamotion, at man vil flyve til feriedestinationer i Grækenland, skriver Austrian Aviation.net.
Relaterede artikler:
Lauda overtager NIKI for næsen af IAG