Lavprisflyselskaber i CPH Go. (Foto: Ernst Tobisch/CPH)

Offentlig betalt rapport gentager CPH-budskaber

Transportministeriet har fået lavet en rapport, der viser, at flyforbindelser er vigtige for samfundet. Samme konklusion er CPH kommet frem til flere gange.

Nye flyruter og øget betjening af eksisterende flyruter er rigtig godt for samfundsøkonomien og turistsektoren i Danmark. Det budskab har Københavns Lufthavn prædiket gentagne gange i adskillige måneder med flere eksterne konsulentrapporter i ryggen.

Nu har Transport- og bygningsministeriet så betalt endnu et konsulentfirma til analysere flytrafikkens betydning for det danske samfund. Og ikke overraskende, så kommer konsulentfirmaet Copenhagen Economics frem til omtrent samme konklusion, som de foregående rapporter.

Spiller en nøglerolle
Når luftfartsselskaber opretter nye flyforbindelser og øger antallet af afgange på eksisterende ruter, har det direkte indflydelse på samfundsøkonomien. Med store fordele for tilgængeligheden, arbejdspladser og turisme bidrager luftfartssektoren med op mod 100 mia. kroner til dansk økonomi. Det viser rapporten fra Copenhagen Economics.

”Rapporten viser meget klart, at desto bedre luftfartsektoren klarer sig, desto bedre klarer Danmark sig. Faktisk spiller luftfartsektoren en nøglerolle for dansk økonomi, samtidig med at sektoren binder landet tættere sammen,” siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt og fortsætter:

”International tilgængelighed og effektive flyforbindelser spiller en væsentlig rolle for vækst og jobskabelse i Danmark, og det er et konkurrenceparameter i kampen om virksomhedernes placering af deres aktiviteter.”

De positive effekter af luftfarten skabes primært fra den øgede tilgængelighed, viser rapporten. Det er særligt for luftfarten og kræver et velfungerende samspil mellem de danske lufthavne, danske og udenlandske luftfartsselskaber med operation i Danmark og myndighederne.

På rette spor
Ud over de positive effekter på tilgængeligheden viser rapporten, at luftfartssektoren genererer knap 30.000 direkte arbejdspladser og 20.000 indirekte arbejdspladser i Danmark.

”Rapporten bekræfter regeringen i, at vi er på rette spor, når vi arbejder på en luftfartstrategi, som skal sikre, at vi også fremover har en stærk luftfartssektor, som sikrer mest mulig tilgængelighed. Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at fastholde og styrke vores position som det centrale knudepunkt for international luftfart i Skandinavien, for det er en position, der giver store fordele i den internationale konkurrence om at tiltrække vækst og arbejdspladser til landet,” siger Hans Christian Schmidt.

Indre sammenhængskraft
Rapporten er blevet lavet i anledning af at regeringen er ved at lægge sidste hånd på sin luftfartstrategi. Den skal også være med til at sikre, at borgerne internt i Danmark har let ved at rejse mellem landsdelene via luftvejen.

”Det er helt afgørende for sammenhængskraften herhjemme, at der er gode flyforbindelser mellem de forskellige landsdele. Den indre sammenhængskraft i Danmark er i det hele taget noget, jeg er meget optaget af, siger Hans Christian Schmidt.

Netop dagsordenen omkring indenrigsflyvningens betydning er også en Københavns Lufthavn kører hårdt på i øjeblikket. Således har lufthavnen erklæret sig parat til at skyde 10 mio. kroner ind i en særlig fond til markedsføring af dansk indenrigsflyvning samt holdt møder med erhvervslivet omkring en række jyske provinslufthavne.

Hans Christian Schmidt forventes mandag at blive afløst på transportministerposten af Liberal Alliances Ole Birk Olesen, som følge af dannelsen af den nye VLAK-regering.

 

 

Relaterede artikler:

CPH vil omfavne provinsen

Norwegian vil påvirke dansk luftfartsstrategi

CPH-rapport skal opdateres som følge af fejl

Indenrigsaktører åbne overfor fondsidé

CPH klar med millioner til indenrigstrafikken