Ryanair-topchef Michael O'Leary ved et pressemøde i København (Arkivfoto: Andreas Krog)

O’Leary: Store vækstmuligheder efter COVID-19-udrensning

Michael O’Leary har planer om, at Ryanair skal overtage en del af den kapacitet, som konkurrenter har efterladt i europæiske lufthavne. Koncernchefen ser store muligheder for vækst i 2021.

En historisk krise hænger over den globale luftfart, der siden begyndelsen af året har været stærkt påvirket af coronapandemien. Mange flyselskaber er kommet i økonomisk uvejr, men det er imidlertid ikke alle, der bare accepterer den svære tid.

Mens rivaler er i store vanskeligheder, er Michael O’Leary, koncernchef i Ryanair, på jagt efter en chance for at øge det irske lavprisflyselskabs dominans på det europæiske kontinent.

”Jeg har aldrig i mine 30 år i branchen set en sådan udrensning. Den virkelige seismiske ændring fra Covid vil være vækstmulighederne i hele Europa. De er meget større end efter finanskrisen eller 11. september,” siger Michael O’Leary til Financial Times.

Den generelle sædekapacitet er blevet reduceret drastisk under pandemien, hvilket skaber muligheder for de flyselskaber, der indtil videre er kommet nogenlunde helskindet gennem krisen. De vil således kunne udfylde de efterladte huller, når efterspørgslen på flyrejser igen stiger.

Dialog med italienske og spanske lufthavne
Michael O’Leary forudser, at kapaciteten hos nødlidende, konkurrerende flyselskaber vil være reduceret med cirka 100 millioner sæder i løbet af de kommende 18 måneder. Dette svarer til en reduktion på cirka 15 procent i forhold til den normale passagertrafik.

”Nogen er nødt til at træde frem og tage denne kapacitet,” siger Michael O’Leary.

Han tilføjer, at Ryanair har drøftelser med lufthavne i Italien og Spanien om at udfylde slottider fra Norwegian, der har været aldeles hårdt ramt af coronakrisen og har trukket sig tilbage til udelukkende at operere i Skandinavien.

Lavprisflyselskaber er udset til at stå stærkest i genopretningen af luftfarten. Denne type selskaber betjener typisk kortere ruter med fokus på markedet for fritidsrejsende, og dette marked forventes at blive genoprettet hurtigere end interkontinentale flyvninger og forretningsrejser.

Udsigt til stort tab i andet regnskabshalvår
Mens lavprisflyselskaber forventeligt vil komme hurtigere tilbage mod normalen, ser det sværere ud for nationale flyselskaber som eksempelvis British Airways og Air France. Disse er afhængige af at flyve passagerer ind til hubs, hvorfra der tilbydes langdistanceflyvninger.

”Alle, der har været fanget og rejst på ferie til Bognor Regis (badeby i West Sussex på den engelske sydkyst, red.), vil gerne rejse til Portugal, Italien og Grækenland. Spørgsmålet er, hvilke lufthavne der er mest kommercielle med hensyn til at genvinde deres trafik hurtigt i sommeren 2021,” siger Michael O’Leary.

Selv om Ryanair altså besidder en god portion optimisme, har coronapandemien indtil videre også sat spor i det irske selskab. Ryanair forventer kun at transportere 38 millioner passagerer i 2020, hvilket blot er en femtedel af antallet året før.

Nettotabet i de seks måneder til september har været på 197 millioner euro (1,47 milliarder kroner, red.) – inklusiv det første underskud nogensinde i andet kvartal i 30 år. Tabet i anden halvdel af regnskabsåret forventes at blive større, da en lang række lande den seneste tid har lukket for flyrejser fra Storbritannien som følge af den nye britiske COVID-19-variant.

 

Relaterede artikler:

Ny Ryanair-base sikrer Venedig-rute fra Billund

Ryanair køber 75 nye Boeing 737 MAX-8200

Første Ryanair-underskud i 30 år i sommerkvartal