Ryanair har udnyttet en option fra Boeing og bestiller yderligere 75 fly af typen 737 MAX-8200. I alt vil 210 fly blive leveret til det irske lavprisflyselskab fra 2021 til 2024.
Endnu før de første Boeing 737 MAX-fly er kommet tilbage i kommerciel drift efter næsten 20 måneder på jorden, så har Ryanair underskrevet en aftale om at købe yderligere 75 fly af typen 737 MAX-8200. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Ryanair havde i forvejen en ordre på 135 fly af samme type hos Boeing, men groundingen af MAX-flyene har forhindret, at disse kunne leveres som planlagt i foråret 2019. Nu er der derimod udsigt til, at samtlige 210 fly til Ryanair vil blive leveret over en fireårig periode fra foråret 2021 til udgangen af 2024.
Det er den særlige 200-variant af 737 MAX 8, at Ryanair har bestilt, og det er et fly, der er indrettet med hele 197 sæder, hvilket er otte flere end i den “almindelige” MAX-8-version og ligeledes otte sæder mere end de 737-800, som det irske lavprisflyselskab benytter i dag.
Ryanair er i øvrigt lanceringskunde på flyet, der oprindeligt skulle have debuteret den 14. maj 2019 på en flyvning fra London-Stansted til Tenerife.
En “gamechanger”
Ryanair har ved flere lejligheder kaldet Boeing 737 MAX-8200 for en “gamechanger” for Ryanairs kunder og fremhæver, at det vil være det mest opdaterede og regulerede fly i luftfartshistorien. Herudover peger Ryanair på, at flyet bruger 16 procent mindre brændstof og sænker støjniveauet med omkring 40 procent.
“Denne nye Boeing-ordre hjælper Ryanair til at sænke sin omkostningsbase og vende tilbage til vækst i hele Europa i 2021 ved at kunne tilbyde lavere priser til kunderne samt et lavere CO2- og støjaftryk, hvilket gør Ryanair til Europas grønneste og reneste flyselskab og bidrager til målet om at være CO2-neutral i 2050,” hedder det i den vanlige retorik fra selskabet.
Listeprisen på en 737 MAX-8200 er på 125 millioner dollars, hvilket svarer til 765 millioner kroner, men den pris har Ryanair næppe betalt. Udover en klækkelig volumenrabat, så har Boeing formentlig også været klar til at give et godt tilbud for at få markedet i gang. Det er da også en glad koncernchef fra den amerikanske flyproducent, der kunne sætte sin signatur på aftalen med Europas største lavprisflyselskab.
”Ryanair vil fortsat spille en førende rolle i vores industri, når Europa kommer sig efter COVID-19-pandemien og flytrafikken vender tilbage til vækst over hele kontinentet. Vi er glade for, at Ryanair igen har tillid til Boeing 737-familien og bygger deres fremtidige flåde op om denne udvidede faste ordre. Boeing er fortsat fokuseret på sikkert at sætte hele 737-flåden i drift igen og på at levere efterslæb af fly til Ryanair og vores andre kunder i det nye år. Vi tror stærkt på dette fly, og vi vil fortsætte arbejdet med at generhverve tilliden hos alle vores kunder,” udtaler koncernchef Dave Calhoun.
Relaterede artikler:
Ryanair debuterer med MAX 8 midt i maj