Oliekrise kan mærkes i Esbjerg Lufthavn

Lufttrafikken i Esbjerg Lufthavn er påvirket af det faldende aktivitetsniveau i olieindustrien. Flyruterne til Aberdeen og Stavanger er berørt, men hårdest går det ud over helikoptertrafikken.

En rekordlav oliepris har mindsket aktivitetsniveauet i den globale olieindustri markant. Og det smitter af på flytrafikken og lufthavnene. Det har man kunne mærke i Stavanger, hvor både Air France og Lufthansa har annonceret rutelukninger.

Også i Esbjerg Lufthavn kan man mærke, at aktiviteterne i den danske del af Nordsøen er blevet droslet ned. Og det smitter af på den vestjyske Lufthavns to flyruter til Stavanger og Aberdeen.

Aberdeen-ruten har i de første seks måneder af 2015 oplevet en passagernedgang på 14 procent i forhold til samme periode året før. Det viser tal fra Trafikstyrelsen. På ruten til Stavanger har faldet været mindre. Præcis hvor stort er vanskeligt at afgøre, da ruten af og til har en mellemlanding i Billund indlagt.

98 procent
Det er dog især på en anden type passagerflyvning, at lufthavnen mærker nedgangen. En type flyvning, der står for 98 procent af alle starter og landinger i lufthavnen. Det er helikoptertrafikken til og fra olieproduktionsplatformene i Nordsøen.

“Olieprisen falder. Det betyder at aktivitetsniveauet på felterne falder og det har vi kunne mærke,“ forklarer Anette Bendixen, chef for Esbjerg Lufthavn.

Hun kan dog ikke umiddelbart sætte tal på hvor stor nedgangen har været i de seneste måneder. Esbjerg Lufthavn er ejet af Esbjerg Kommune. I marts i år åbnede en indenrigsrute mellem Esbjerg og København. Levetiden for ruten blev dog kort. Kun 25 dage blev det til for projektet, som en række lokale virksomheder og erhvervsfolk fra Esbjerg stod bag.