Om en måned afgøres Aarhus Lufthavns fremtid

Den 28. april skal kommunerne bag Aarhus Lufthavn afgøre lufthavnens fremtid. Aarhus’ borgmester bliver stadig mere positv over for ideen om en ny lufthavn tættere på landets næststørste by.

Om præcis én måned, den 28. april, skal de fem kommuner, der ejer Aarhus Lufthavn, tage stilling til lufthavnens fremtid. Her vil lufthavnens ledelse med direktør Peter Høgsberg i spidsen præsentere et oplæg til fremtidig strategi for lufthavnen for lufthavnens bestyrelse og repræsentanter for de fem kommuner Aarhus, Randers, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs, som sammen ejer lufthavnen. Her skal ledelsen give sit bud på hvad der skal til for at få lufthavnen ud af den nedadgående spiral med faldende passagertal og millionunderskud, som har præget lufthavnen på Djursland de senere år.

I midten af december var ejerne nødt til akut at skyde 17 mio. kroner ind i lufthavnen for blandt andet at dække et underskud i 2013 på omkring ti mio. kroner. Og efter den manøvre har kommunerne besluttet at se hinanden dybt i øjnene den 28. april og beslutte hvor lufthavnen skal hen ad i fremtiden og om der overhovedet skal være en lufthavn.

Ikke leve med uvished
Mens ledelsen i Aarhus Lufthavn arbejder med at få udspillet færdigt, er førstemanden i Aarhus, borgmester Jacob Bundsgaard, nemlig ved at blive mere og mere lun på ideen om en ny lufthavn tættere på Danmarks næststørste by.

På et møde i Aarhus Byråd onsdag aften lovede borgmesteren, at man inden sommerferien skal beslutte, om en alternativ lufthavn skal analyseres til bunds. Et arbejde som det lokale erhvervsliv allerede har indvilget at bidrage med én million kroner til.

Afklaringen skal også ske af hensyn til den nuværende Aarhus-lufthavn nær landsbyen Tirstrup på Djursland.

”Tirstrup kan ikke leve med uvisheden om fremtiden. Vi skal have afklaret, om der et politisk ønske om en anden placering, og om der er investorer til det,” sagde Jacob Bundsgaard på byrådsmødet onsdag.

Diskussionen om at opføre en ny lufthavn tættere på Aarhus by har kørt siden 1970’erne. Efter flere års stilhed er det lykkedes en række energiske mennesker at rejse debatten igen gennem blandt andet yderst aktiv brug af sociale medier. Gruppen har på knap halvandet år skaffet opbakning fra 125 lokale virksomheder med tilsammen 29.000 ansatte samt fået over 10.000 ”synes godt om”-tilkendegivelser på Facebook.