Opløftende oktober-trafiktal i danske provinslufthavne

Oktober ser ud til at blive måneden, hvor tilbagegangen for provinslufthavnene er ved at vende. Men Sterling-effekten spiller dog ind.

En passagertilbagegang på kun 4,2 % i oktober måned er en halv sejr for Billund Lufthavn. Den vestdanske lufthavn har hele året kæmpet med tocifrede negative vækstrater og kan nu endelig se lyset for enden af tunnellen.

Det har været et år, hvor lufthavnen indtil videre har mistet omkring 257.000 passagerer i forhold til året før. Tilbagegangen i udenrigstrafikken er kun på 5,7 % i oktober, hvilket svarer til omkring 7.800 passagerer. Men tages der højde for, at Sterling-konkursen indtraf den 29. oktober sidste år – hvorfor der de sidste tre dage i oktober 2008 er registeret ca. 3.500 færre passagerer – er den “reelle“ tilbagegang på mellem 8- 9 %.

Anderledes ser det ud i Aalborg Lufthavn, der for anden måned i træk kan melde om passagerrekord. I alt 111.694 – næsten 20.000 flere passagerer end året før – rejste igennem lufthavnen i oktober måned. Det giver en samlet stigning på 21,2 %, hvor 26,3 % stammer fra indenrigstrafikken og 44,7 % fra udenrigstrafikken.

“Trafik avler trafik. Det har vi set på indenrigsruten til København, hvor vi har stor konkurrence og fyldte fly. Nu ser vi samme tendens på udenrigstrafikken. Vi arbejder bevidst mod en strategi, der sigter mod flere opreratører på de primære udenrigsdestinationer,“ siger lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn.

Søren Svendsen

Lufthavnsdirektør Søren Svendsen

Også i Aalborg Lufthavn bør der korrigeres for Sterling-effekten, idet lufthavnen i tre hverdage i oktober måned mistede omkring 30flyafgange fra det tidligere Sterling Airlines til/fra København samt et par udenrigsafgange. Derfor vil Aalborg Lufthavns reelle vækst ligge på lige under 20 %.

Aarhus Lufthavn har ingen Sterling-effekt at tage højde for. Lufthavnen betjente lidt mere end 50.000 passagerer i oktober måned, hvilket var en tilbagegang på 6,7 % i forhold til året før. Halvdelen af passagererne blev tabt på indenrigsruten til København, mens den andel halvdel var udenrigs- og chartertrafikken. Aarhus Lufthavn forventer stadig en tilbagegang på mellem 5 – 10 % for resten af året.