Overskuelige bagageregler

Det bliver fremover lettere at overskue bagagereglerne hos luftfartsselskaberne for selskaberne selv samt rejsebureauer og flypassagerer. Den internationale luftfartsorganisation IATA er i færd med et etablere en fælles database, der skal rumme alle opdaterede bagageinformationer fra luftfartsselskaberne.

Automated Carrier Baggage Rules (ABCR) er navnet på den database, som IATA er i færd med at opbygge i samarbejde med luftfartsselskaberne.

Tidligere har der været en særlig bagage-standard hos IATA-selskaberne, men denne ophører ved udgangen af marts måned 2011. Mange luftfartsselskaber har valgt at bevæge sig væk fra de tidligere veldefinerede standarder, der pludselig er blevet uaktuelle. Nu etablerer luftfartsselskaberne egne bagageregler, der er afstemt medkommercielle strategier omkring prissætning og andre forhold. Det er derfor blevet sværere at overskue bagagereglerne i de tilfælde, hvor rejsen foregår med flere selskaberog dermedvarierende bagageregler.

IATA vil sammen med Airline Tariffs Publishing Company (APTCO) sikre, at alle luftfartsselskabernes bagageregler opdateres automatisk i én fælles database senest pr. 31. marts 2011. Det betyder, at alle luftfartsselskaber senest ved udgangen af september måned i år skal levere data om respektive bagageregler til APTCO.

“Bagagereglerne ar blevet meget komplekse og forvirrende. Vi må forbedre gennemsigtigheden, så de rejsende ved, hvad de kan forvente,“ udtaler IATA´s generalsekretær Giovanni Bisignani i den forbindelse.

For luftfartsselskaberne vil det betyde, at der vil være færre tilfælde, hvor to selskaber kan være uenige om håndteringen af bagage. Herudover vil håndtering af bagage ved check-in foregå lettere, hurtigere og mere korrekt fremover.

Også rejsebureuaerne vil kunne drage fordel af de nye konsoliderede data. Rejsekonsulenterne kan nemlig opgive korrekte priser og vilkår for indskrevet bagage ved rejser med flere selskaber (interlining). Samtidig vil det styrke rejsebureauernes mulighed for at sælge forudbetalte bagageprodukter via GDS´erne. Det skaber større produktivitet og mere effektiv afregning og håndtering.

For passagererne er fordelene også åbenlyse. Det vil være muligt at få adgang til transparente totalpriser allerede i købsøjeblikket samtidig med, at det forbedrer beslutningsgrundlaget for hvor meget bagage, der skal medbringes på rejsen. Det skulle også betyde, at man undgår ubehagelige overraskelser ved check-in skranken.

Alt i alt en ægte “win-win“ situation for alle involverede parter.