Garuda Indonesia overvejer at annullere sin ordre på Boeing 737 MAX 8. Foto: Boeing

Overvejer at annullere Boeing 737 MAX-ordrer

Flyselskabet Garuda Indonesia er i kraftige overvejelser om at anullere en større ordre på nye Boeing 737 MAX-fly, mens Lion Air har udsat levering på flere fly af denne model.

Søndagens Ethiopian Airlines-styrt med en Boeing 737 MAX 8 har fået flere flyselskaber til at overveje en ellers planlagt fremtid med ulykkesflyet.

I Indonesien melder Garuda Indonesia, at der er en mulighed for, at selskabet annullerer sin resterende ordre på 49 Boeing 737 MAX 8. Beslutningen afhænger ifølge flyselskabet af, hvad de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA) , foretager sig. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Boeing 737 MAX har fået flyveforbud i de fleste lande efter dødsulykken i Etiopien, der kostede 157 personer livet. Ulykken skete blot fem måneder efter, at et Lion Air-fly af samme type styrtede i Indonesien, hvor 189 personer omkom.

“Garuda genovervejer sin kommende ordre på 20 Boeing 737 MAX-fly efter de to Boeing-styrt,” siger Ari Askhara, administrerende direktør i Garuda Indonesia.

Ifølge Ari Askhara havde flyselskabet reduceret sin MAX-ordre fra 49 fly allerede før styrtet i Etiopien. I februar fortalte han over for Reuters, at selskabet ønskede at konvertere nogle af flyene til langtrækkende modeller fra Boeing.

Garuda Indonesia nåede at få leveret én Boeing 737 MAX 8 inden styrtet i søndags, og den bliver på jorden, indtil der foreligger nyt fra FAA, lyder det fra det indonesiske flyselskab.

Lion Air har udskudt MAX-leveringer
Daniel Putut, administrerende direktør i lavprisflyselskabet Lion Air, fortalte i onsdags til Reuters, at selskabet midlertidigt har udskudt hele den resterende ordre på Boeing 737 MAX 8. Lion Air vil ikke tage imod flere nye MAX-fly, før der foreligger en endelig rapport over dødsulykken nær Jakarta i oktober sidste år.

Lion Air har en samlet ordre på hele 201 fly af typen Boeing 737 MAX, og selskabet har indtil videre fået leveret 14. Ordren indebærer primært fly af versionerne MAX 8 og MAX 9, men der ligger også bestillinger på MAX 10. Lion Air har endnu ikke besluttet, hvorvidt det også skal blive til annullering af dele eller hele MAX-ordren.

Et andet asiatisk flyselskab, Malaysia Airlines, overvejer ligeledes sin fremtid med MAX-fly i flåden. Det økonomisk trængte flyselskab melder fredag, at det gennemgår sin bestilling på 25 Boeing 737 MAX, der står til levering fra 2020.

”Vi har begyndt en proces med due diligence (en detaljeret undersøgelse, red.) for at overveje fremtidige operationer af Boeing 737 MAX i lyset af de seneste hændelser,” skriver Malaysia Airlines i en e-mail til Reuters.

Over 5.000 MAX-bestillinger
Den amerikanske flyproducent Boeing har indtil nu modtaget ordrer på i alt 5.123 fly af de fire forskellige Boeing 737 MAX-modeller. Den hidtil mest populære model er Boeing 737 MAX 8, som Boeing har 2.639 bestillinger på.

Kina var et af de første lande til at grounde Boeing 737 MAX-flyene efter Etiopien-ulykken, og det er uvist, hvorvidt landets flyselskaber også overvejer at annullere MAX-ordrer. China Southern Airlines har fortsat 34 MAX 8-fly i ordre. Det ulykkesramte selskab, Ethiopian Airlines, mangler stadig at få leveret 25 MAX 8-fly.

Flere flyselskaber har store ordrer liggende på Boeing 737 MAX-fly. Flydubai har fået leveret 14 ud af i alt 251 MAX-fly, mens det irske lavprisflyselskab Ryanair stadig venter på første ud af i alt 135. Norwegian har indtil videre fået leveret 18 ud af 110 MAX-fly, og i flyets hjemland, er den største kunde Southwest Airlines med 280 MAX-fly i bestilling. 31 af disse er leveret.

 

Relaterede artikler:

Uoverskuelige konsekvenser for Boeing

Donald Trump har groundet Boeing 737 MAX-flyene

MAX-fly på jorden koster millioner i døgnet

Ethiopian Airlines MAX 8-fly styrtet ned

Sådan adskiller 737 MAX sig fra ældre 737-fly