SAS Airbus A330 letter fra Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen | CPH)

Passagervækst for ottende måned i træk

I oktober fløj næsten 1,4 millioner passagerer med SAS, og det var næsten 250.000 flere end i september. Dermed fortsætter genopretningen i et jævnt tempo, der ifølge analytiker er for langsomt.

Siden februar i år har passagertallet hos SAS været støt stigende, og væksten ser ud til at fortsætte. Det var i hvert fald tilfældet i oktober, hvor 1.349.000 passagerer benyttede SAS på ruteflyvninger, mens der var 45.000 charterpassagerer med det skandinaviske flyselskab.

Dermed var der samlet op imod 1,4 millioner passagerer, og det var næsten 250.000 flere end de 1.148.266, der rejste med SAS i forrige måned. Hertil skal det dog siges, at en oktober med 31 kalenderdage og en efterårsferie med god rejseaktivitet har været med til at trække op i forhold til september.

Højeste belægning i år
Herudover er det også væsentligt at konstatere, at belægningen på ruteflyvningerne landede på 60,2 procent, hvilket er det højeste niveau for hele året og endda bedre end august med 59,9 procent.

Det glæder også SAS’ nye hollandske koncernchef, der samtidig advarer om, at det er svært af forudsige fremtiden.

“Det er positivt at se, at stigningen i antallet af rejsende fortsætter også efter sommersæsonen, og at billetsalget er på vej op… Opsvinget fortsætter, og både kapacitet og belægning er højere denne måned. Vi står stadig over for udfordringer og en uforudsigelig fremtid, hvilket gør det meget vigtigt at forblive konkurrencedygtig. Vi skal være agile for at kunne reagere på ændringer i kundernes efterspørgsel fremadrettet,” udtaler Anko van der Werff, koncernchef i SAS.

53 procent af 2019-niveauet
Der er dog stadig et stykke vej, før SAS vender tilbage til niveauet fra perioden før coronapandemien. I oktober 2019 var der flere end 2,8 millioner passagerer, der rejste med SAS, og det fordelte sig med 2.730.231 rutepassagerer og 91.219 passagerer på charterflyvninger.

Sammenlignet med disse tal havde SAS i oktober hentet 53 procent af passagererne tilbage i forhold til 2019.

Tilbageholdenhed kan koste dyrt
Oktober måneds trafiktal imponerer ikke Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, der er af den opfattelse, at genopretningen går for langsomt i forhold til de øvrige konkurrenter.

“Der er ingen tvivl om, at det på kort sigt kan spare SAS for mange penge, at selskabet ikke kaster kapaciteten for hurtigt ind på markedet. Bagsiden af medaljen er dog, hvis konkurrenter med lavere omkostninger sætter sig på ruterne, inden SAS er tilbage og på den måde vinder markedsandele, som SAS kan få svært ved at vinde tilbage.” udtaler Jacob Pedersen i en kommentar til trafiktallene.

Han vil dog ikke endeligt drage konklusionen, at SAS kan risikere at tabe det hele på gulvet, men den aktuelle tilbageholdenhed kan på sigt vise sig at blive dyr for selskabet.

 

Relaterede artikler:

70 SAS-ruter fra fire danske lufthavne

SAS er næstbedst i Norden til trafikgenopretning

SAS skruer op for trafikken i efteråret