En dansk pilot, der indtil sidste år har fløjet ulykkesflyet, der styrtede ned i Kasakhstan, kalder det et meget kompliceret fly at flyve.
Flyulykken i Kasakhstan, hvor et tidligere danskregistreret CRJ200-fly tirsdag styrtede nedved lufthavnen i Almaty, har fået en dansk pilot til at reagere. Det er ikke hvem som helst, menen pilot, der selv har fløjet ulykkesflyet, da detsom OY-RJA opererede på vegne af Cimber Sterling fra 2000 til 2012.
Kendskabet til flyet må således være ganske omfattende. Den omtalte pilot, der skriver under synonymet SE210 på Aviation Herald, mener kort og godt, at CRJ200-flyet er meget vanskeligt at betjene som pilot.
“Jeg fløj dette fly for Cimber indtil sidste år. Flyet var udstyret med HGS (Head-up Guidance, red), som du kan flyve til CAT IIIA minima. Det er imidlertid meget vigtigt at være dygtig til at anvende HGS, idet der er masser af oplysninger på skærmen. Jeg ønskede ikke at bruge det, medmindre jeg brugte det regelmæssigt,“ forklarer piloten, der har en del timer i ulykkesflyet bag sig.
Den anonyme pilot vurderer, at det kræver særligt gode færdigheder at sidde i cockpittet på et CRJ200-fly.
“Efter at have fløjet mange forskellige fly, anser jeg CRJ200 for at være den mest komplekse og vanskelige,“ skriver piloten.
Flytypen er ikke kompleks
Denvurdering falder helt ved siden af, hvis man spørger Jørgen Nielsen, der er Chief Operating Officer hos Cimber A/S.
“Hvis vi mente, atdenne flytypevar for kompleks til at flyve med, så gjorde vi det slet ikke. Hvad den pågældende pilot siger, må stå for hans egen regning. Heruodver har vi ikke yderligere kommentarer til ulykken.“
Cimber A/S beskæftiger i dag fem fly af typen CRJ200 på kontrakt for SAS og således også søsterflyet OY-RJB.
Ulykkesflyets Flight Data Recorder (af mange omtalt som den ‘sorte boks’) er allerede fundet, hvilket vil kunne give et relativt hurtigt fingerpeg om, hvad årsagen tíl ulykken kan være. Der er i dag produceret over 1.000 eksemplarer af Bombardiers CRJ100/200 jetfly. Største operatører findes i USA, hvor selskaberne SkyWest Airlines, Pinnacle Airlines, ExpressJet og Air Wisconsin beskæftiger flest af flytypen.