Brandfolkene i Durango International Airport efter flystyrtet i juli 2018.

Piloter fyret efter flystyrt i Mexico

Dårligt vejr med et farligt vindfænomen var formentlig årsagen til flystyrt i Mexico i juli. Alligevel er piloterne blevet fyret.

Flyulykken i Durango International Airport i Mexico den 31. juli, hvor en Embraer E190 fra Aeroméxico forulykkede kort efter start, skyldtes efter al sandsynlighed dårligt vejr.

Der var kraftig regn i område og endvidere mener eksperter, at flyet blev ramt af en såkaldt microburst, som er et pludseligt, voldsomt vindfænomen, hvor luften suges nedad – i modsætning til opad i en tornado.

Selv om flyet styrtede ned i lav højde og brød i brand overlevede alle 103 ombordværende på mirakuløs vis, men 85 af dem blev såret. Embraer-flyet blev til gengæld totalt ødelagt.

Men selv om de foreløbige undersøgelser tyder på, at vejret var årsagen til ulykken, har de tre ombordværende piloter nu modtaget en fyreseddel fra Aeroméxico.

Piloter fulgte ikke procedurer
Det skyldes ifølge selskabet, at piloterne ikke fulgte de foreskrevne procedurer, da en pilot under uddannelse fungerede som co-pilot under starten fra Durango.

Flyet med rutenummer AM2431 afgik fra Durango International Airport kl. 15.22 lokal tid på en flyvning af halvanden times varighed til Mexico City International Airport.

Men vinden skiftede både retning og styrke under flyets takeoff, og flyet nåede kun op i 30 fods højde, inden det kl. 15.22.56 styrtede ned til venstre for runwayen.

Vindfænomen skyld i flere flyulykker
Microbursts er et kendt vejrfænomen, som især opstår i forbindelse med tordenvejr og kraftig regn. Fænomenet er især farligt for fly under start og landing, og microbursts har resulteret i flere alvorlige flyulykker.

I 1982 blev et Pam Am-fly på vej fra Miami til San Diego med planlagte mellemlandinger i New Orleans og Las Vegas undervejs ramt af microburst kort efter starten fra New Orleans og styrtede ned i forstaden Kenner. Alle 145 ombordværende på Boeing 727-235-flyet samt otte mennesker på landjorden omkom ved ulykken.

I en anden ulykke blev en McDonnell Douglas DC-10 fra hollandske Martinair i 1992 ramt af mindst to microbursts under landing i Faro-lufthavnen i Algarve i Portugal. Det førte til en meget hård landing, hvor flyets styrbord landingsstel kollapsede, og flykroppen brækkede over i to dele.

Flyet kom fra Amsterdam og havde 13 besætningsmedlemmer og 327 passagerer ombord. 54 passagerer og to besætningsmedlemmer døde, mens 106 andre ombordværende blev hårdt kvæstet.

 

Relaterede artikler:

Flyulykke i Mexico

Mexicansk passagerfly styrtet ned i Cuba

Den værste flykatastrofe i Københavns Lufthavn