Det vælter ind med henvendelser fra SAS-kunder, der ikke er tilfredse med det nye SkyTeam-samarbejde. “SAS har hastet processen med at blive en del af SkyTeam, og det er gået ud over deres mest loyale kunder,”lyder det.
Når koncernchef Anko van der Werff mandag aften i København mødes med de mest loyale SAS-kunder ved den særlige “Evening of Conversation”-event, kan der muligvis komme en del kritiske spørgsmål fra forsamlingen.
De inviterede kunder er medlemmer af loyalitetsprogrammet SAS EuroBonus på det såkaldte Diamant eller Pandion-niveau, og det er kunder, som SAS i høj grad bør lytte til, da de hvert år lægger mange penge i kassen hos det skandinaviske flyselskab på grund af den høje rejseaktivitet, der har kvalificeret dem til disse medlemsniveauer.
Siden 1997 har SAS gennem EuroBonus-programmet vænnet sine kunder til, at de skulle rejse med Star Alliance-partnere til de destinationer, som SAS ikke selv betjente i sit rutenetværk. Men siden den 1. september i år har anbefalingen været at søge mod de nye partnere i SkyTeam, hvor blandt andet de nye aktionærer fra Air France-KLM samt også Delta Airlines Lines indgår.
Et tocifret antal henvendelser
Som Check-in.dk onsdag kunne fortælle, har SAS tilsyneladende udfordringer med den tekniske integration til de nye SkyTeam-partnere, og det betyder, at mange af de loyale SAS-kunder lige nu er frustrerede og skuffede over, at de ikke modtager de “betydelige fordele” fordele, som SAS har stillet dem i udsigt med det nye samarbejde.
Check-in.dk har de seneste dage modtaget et tocifret antal henvendelser fra SAS-kunder i Danmark og Sverige primært på medlemsniveauerne Lifetime Gold og Diamant, og samtlige kunder beretter om enslydende oplevelser hos SAS og selskabets partnere i SkyTeam-alliancen.
“Kan kun være enig i, at intet fungerer mellem SAS og Delta. Jeg er lige kommet hjem fra en tur ARN-EWR-ATL med SK og DL. Ved check-in på ARN kræver SAS check-in personale 900 SEK for indchecket bagage EWR-ATL med Delta. Jeg er EuroBonus Diamond. Ydermere fløj jeg ATL-YYZ-ATL med DL og ingen steder kunne EuroBonus lægges ind (app, hjemmeside, Deltas chat, check-in, gate) og jeg skulle betale for bagagen her også,” skriver en svensk SAS-kunde.
Ventetid på efterregistrering
Det er ikke kun Delta, der er problemer med, hvis man skal tro flere af de øvrige trofaste SAS-kunder. En dansk Diamant-kunde har været en tur i Brasilien med KLM og Air France, og her har der også været udfordringer.
“Ikke alene var det svært at registrere mit EuroBonus-nummer på forhånd hos KLM, hvilket kunne have sikret min SkyTeam Elite Plus-status, men efterfølgende har jeg heller ikke haft held med at efterregistrere mine point. På trods af, at EuroBonus Diamond Service Team er venlige og hjælpsomme, har det desværre ikke resulteret i en løsning. Jeg har sendt kopier af boardingkort og e-tickets, men det har ikke hjulpet.”
Særligt Air France og KLM er der flere udfordringer med.
“Jeg bor i Frankrig og flyver derfor med Air France. Tilsyneladende kan man ikke uden videre registrere sit EuroBonus-nummer uden at henvende sig til personalet i Roissy-lufthavnen efter indtjekning,” lyder det, mens en anden kunde stadig venter på at få registreret sine point fra en rejse med KLM fra Sydamerika.
“Jeg er Guld-medlem hos SAS og rejste hjem den 9. september med KLM fra Rio de Janeiro. Har kontaktet SAS tre gange, men har ikke modtaget point. Får at vide, at der er lang ventetid.”
Og udfordringerne relateret sig ikke alene til Air France, KLM og Delta Air Lines. Også hos latinamerikanske AeroMexico er der en mangelfuld integration med SAS.
“Det er samme udfordring med AeroMexico. Ej heller muligt at indtaste EuroBonus nummer. Har ringet til kundeservice hos både SAS og AeroMexico, men ingen steder kan de hjælpe med at registrere mine Gold-fordele,” skriver endnu en kunde.
Går ud over de loyale kunder
En dansk kunde har dog haft held med at få sin EuroBonus-profil registreret ved en rejse med KLM, men alligevel var det ikke problemfrit.
“Jeg har jeg oplevet at tilknytte min EuroBonus-profil på min KLM-flyvninger og har fået bonus points og level points, men ikke level flights. Meget ærgerligt, når man prøver at opnå et højere level trin med antal flyvninger og ikke point. Umuligt at prøve at reclaime dem, når du har fået selve pointene på din konto, systemet forstår ikke hvad du mangler!”
Samlet set er oplevelsen hos SAS-kunderne, at SAS ikke i øjeblikket kan levere varen i forhold til det nye SkyTeam-arbejde, der nu kører på 10 uge.
“Som Lifetime Gold-medlem og med Diamond-status føler jeg, at SAS har hastet processen med at blive en del af SkyTeam, og det er gået ud over deres mest loyale kunder. Jeg håber, at SAS og SkyTeam snart får styr på integrationen, så vi loyale kunder kan få glæde af de lovede fordele,” hedder det fra en af de utilfredse kunder.
Check-in.dk har siden den 6. november ad flere omgange forsøgt at få en kommentar fra SAS til kundernes oplevelser, men selskabet er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelser.
Relaterede artikler: