Seks pilotforeninger er gået sammen om tre ændringsforslag til den europæiske luftfartslovgivning. Man ønsker blandt andet en klar definition af, hvad en hjemmebase er.
Nu har en række nordiske pilotforeninger i fællesskab formuleret en erklæring, hvori de kommer med tre forslag til ændringer i EU’s lovgivning om luftfart. Det skriver Fagbladet Luftfart, der er Flyvebranchens Personale Unions (FPU) medlemsblad.
Foreningerne er utilfredse med, at flyselskaberne i deres optik ikke kun konkurrerer på at have det bedste produkt, men derudover også etablerer nye baser eller datterselskaber med henblik på at nedbringe udgifterne til de ansatte. Det håber man at kunne dæmme op for med forslagene.
Det er Norsk Flygerforbund, Svensk Pilotförening, Danish Airline Pilots’ Association, Finnish Pilots’ Association, Félag íslenskra atvinnuflugmanna samt Latvian Aviation Union, der har forfattet og skrevet under på den fælles erklæring.
Ønsker EU-løsning
I erklæringen udtrykker pilotforeningerne et ønske om, at EU skal definere, hvad en hjemmebase er. Det har man allerede gjort i Frankrig, men der opfordres til, at der formuleres en definition, der fremover vil gælde i alle unionens medlemslande.
Derudover ser pilotforeningerne også gerne, at der indføres en såkaldt formodning om ansættelse, hvilket vil sige, at man som udgangspunkt går ud fra, at en person er arbejdstager. Det benyttes sædvanligvis til at beskytte personer med atypiske eller usikre arbejdsforhold. En sådan har man allerede i Norge.
Slutteligt opfordres politikerne til at definere kriterier, som gælder for wet leasing og brugen af dette. Pilotforeningerne ønsker – med egne ord – at det skal fungere som et værktøj til at løse midlertidige eller uforudsete kapacitetsbegrænsninger men ikke som en permanent forretningsmodel.
Vil række en hjælpende hånd
Timingen af erklæringen hænger sammen med, at det er blevet muligt at komme med input til den lovgivning, der gælder for europæisk luftfart. Det skyldes, at den nuværende lovgivning, der stammer fra 2008, nu skal revideres.
Jakob Ærenlund Tamsen er pilot og tillidsvalgt i FPU, og han har været en del af det udvalg af repræsentanter fra de nordiske pilotforeninger, der har formuleret forslagene til den nye lovgivning. Han tror, at de kan vinde genklang i EU.
”Vi er dygtige til at skabe rettigheder og muligheder for lønmodtagere i Norden. Vi har god grund til at være stolte. Og vores politikere er stolte, så vi vil gerne give dem en hjælpende hånd. Hvis vi giver dem et fundament, som er logisk, så tror jeg vi kan få dem til at lytte,” siger han til Fagbladet Luftfart.
Relaterede artikler:
EU vil sikre gratis håndbagage til flypassagerer