Populært at bruge bonuspoint på andet end flyrejser

De populære bonuspoint, som kan optjenes på rejser med flyselskaber, bruges i større grad på overnatning, viser ny amerikansk undersøgelse. Det bekræftes også af SAS.

Ethvert flyselskab med respekt for sig selv har efterhånden et loyalitetsprogram, som udmøntes i bonuspoint. De rejsende optjener point på flyvninger med selskabet og i udgangspunktet bruges disse point igen på flyrejser. Men i de senere år er loyalitetspointene gået hen og blevet til en selvstændig valuta, som kan bruges på langt flere produkter end blot flyrejser, og det bliver taget godt imod.

En undersøgelse, foretaget af den Chicago-baserede lufthavnsshuttle-transportudbyder, GO Airport Express, viser i en sammenligning med sidste år, at forbruget af point på hoteller er steget fra seks til otte procent af det samlede pointforbrug. Det er dog fortsat flyrejserne, som er det mest populære køb for point med 87 procent af det samlede forbrug. Tendensen med, at pointene i større omfang bruges på overnatninger, nikker man genkendende til hos SAS, som har bonusprogrammet EuroBonus.

”De fleste EuroBonus-point bruges til flyrejser, men derefter kommer hotelbookinger for point. Vores kunder værdsætter at have muligheden for at reservere hotelværelser for point,” fortæller kommunikationskonsulent i SAS, Anne Mette Philipsen, til CHECK-IN.dk.

”Hotel-bookinger for point varierer over sæsonen med sommeren som den store periode. Antallet af reserverede værelser har været relativt konstant i de seneste år, men EuroBonus har planer om at udvide samarbejdet med flere hoteller, så vi kan tilbyde vores kunder endnu flere værelser, og det vil indebære, at flere point vil blive brugt på hoteller,” fastslårAnne Mette Philipsen.

Flere bonusmedlemmer øger forbruget
Forklaringen på det øgede forbrug af point på hoteller, mener Anne Mette Philipsen, skal findes i, at flere rejsende tilmelder sig bonusprogrammer, og dermed tjenes der flere point. Ligeledes undersøger flere medlemmer af bonusprogrammerne nu, hvad de kan bruge deres points på.

”Flyrejserne prioriteres som regel først, men efterhånden som behovet for rejser mættes ser de, som har mange point, sig om efter alternativerne. Her spenderes pointene gerne på hoteller, ofte i kombination med bonusflyrejser,” tilføjer Anne Mette Philipsen.

Siden bonusprogrammernes spæde start, hvor der kun blev fokuseret på de hyppige flyrejsende og flyindustrien, har tiderne ændret sig, og i dag målrettes bonusprogrammerne til en bred vifte af kunder samtidig med, at det er blevet muligt at optjene point på mere end flyrejser alene.

”De, som bruger deres point til hotelovernatninger, kommer fra alle medlemsniveauer,” forklarer Anne Mette Philipsen.

Det er ofte privat, at medlemmerne af bonusprogrammerne anvender pointene på hoteller. Enten på ferier eller kortere weekendophold.