Nordica CRJ900. (Foto: Nordica)

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Et estisk flyselskab med godt et års erfaring står bag det selskab, der skal overtage Jet Time’s ATR-produktion for SAS.

Efter godt et år i luften giver det estiske luftfartsselskab Nordica sig til august i kast med en opgave, som kostede det danske flyselskab Jet Time dyrt. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i går, så skal Nordica’s datterselskab Regional Jet OÜ nemlig operere fire ATR72-600 fly for SAS. Primært på danske indenrigsruter og nordeuropæiske feederruter til og fra Københavns Lufthavn.

Nordica ejer 51 procent af Regional Jet OÜ, mens det polske flyselskab LOT ejer 49 procent. Polakkerne købte sig ind i Regional Jet OÜ omkring årsskiftet som led i en større samarbejdsaftale mellem selskaberne.

Den estiske stat ejer Nordica, mens den polske stat har aktiemajoriteten i LOT.

Tilstede i CPH
Nordica har ruter fra Estlands hovedstad Tallinn til en lang række europæiske destinationer. Selskabet er også tilstede i Københavns Lufthavn. Dog ikke med en rute til Tallinn, men med to ruter til henholdsvis Örebro i Sverige og Groningen i Holland. De opereres for Nordica af det britiske regionalflyselskab bmi regional.

Regional Jet OÜ fik sin driftstilladelse i februar 2016 og opererer to CRJ-700 og tre CRJ-900 fly på vegne af Nordica samt tre CRJ-900 fly for LOT. Til august udvides porteføljen så med de fire ATR72-fly, som Regional Jet OÜ skal operere for SAS. Selskabet har ikke den flytype i sin portefølje i dag.

 

 

Lod selskabet gå konkurs
CRJ-flyene er hovedsageligt overtaget fra konkursboet efter Estonian Air, som bukkede under i november 2015. Selskabet havde gennem længere tid været i økonomisk uføre. Fremtidsudsigterne for det lille selskab tegnede for alvor sort, da EU-Kommissionen påbegyndte en undersøgelse af den støtte, som selskabet har fået fra den estiske stat.

Støtten blev i november 2015 erklæret ulovlig af EU-Kommissionen, og pengene skulle dermed betales tilbage. Det drejede sig om 85 millioner euro plus renter, som selskabet, skulle betale tilbage. Men det havde det lille flyselskab ikke midler til, hvilket allerede blev kendt to måneder før. Dengang blev eneste udvej udpeget til at være at lade selskabet gå konkurs og starte forfra.

Derfor havde den estiske stat allerede i september samme år oprettet selskabet Nordic Aviation Group, der med hjælp fra slovenske Adria Airways stod klar til at tage over. Nordic Aviation Group, der undervejs blev omdøbt til Nordica, opererede på Adria Airways’ driftstilladelse indtil Regional Jet OÜ havde fået en estisk driftstilladelse og operationen kunne flyttes over til det selskab.

Den tidligere direktør for Cimber Sterling, svenskeren Jan Palmér, var direktør for Estonian Air frem til konkursen og er idag bestyrelsesformand i Nordic Aviation Group. I Estonian Air havde Palmér landsmanden Mikael Wångdahl som operationsdirektør. Wångdahl er i dag ansat i SAS med ansvar for netop wet lease-produktionen, som i øjeblikket leveres af Jet Time, CityJet og Flybe – og fra august af det selskab, som hans tidligere chef er bestyrelsesformand for.

 

Relaterede artikler:

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Nordica i strategisk samarbejde med LOT

Nordica vælger Bombardier-fly

Estisk flyselskab får nyt nordisk navn

Estonians afløser får første fly