Potentiale for Zürich-flyrute fra Aalborg eller Aarhus

Den store internationale lufthavn Zürich Airport dokumenterer, at der er et behov for direkte flybetjening til enten Aalborg eller Aarhus. Undersøgelsen er baseret på rejser, der allerede i dag foretages via København til de to danske destinationer.

Det går stærkt med ruteudviklingen i det jyske marked i øjeblikket. Indenfor den seneste uge er der åbnet nye ruter fra Aalborg til Amsterdam, fra Aarhus til Helsinki og fra Billund til Paris. Og tirsdag er turen igen kommet til Aarhus Lufthavn, der kan give det ungarske lavprisflyselskabWizz Air sin debut på det danske marked.

Men det stopper ikke her. Der vil blive skruet op for ruteudviklingsaktiviteterne i alle tre internationale jyske lufthavne.

Et af eksemplerne er destinationen Zürich, som Billund Lufthavn bl.a. har et godt øje til og tidligere stiftet bekendtskab med, da Maersk Air i en kort periode fra slutningen af år 2000 fløj direkte mellem Billund og Zürich.

Men lufthavnene i Aalborg og Aarhus ser også et potentiale for en rute til Zürich. Den schweiziske storlufthavn har netop offentliggjort en ruteanalyse, hvor netop de to danske lufthavne står på listen over de største uservicerede destinationer fra Zürich Airport. Der oplyses et potentiale på ca. 3.000 årlige indirektepassagerer for hver af de to danske provinslufthavn med en svag overvægt til Aalborg i forhold til Aarhus.

Billund Lufthavn er slet ikke nævnt på listen, hvilket i og for sig ikke er usædvanligt. Ruteanalysen er nemlig gennemført ved at tælle antallet af passagerer, der har rejst fra Zürich Airport til København og videre på indenrigsruterne til Aalborg og Aarhus. Og her vil potentialet altid være større, end på indenrigsruten til Billund, der har en noget mindre indenrigstrafik en de to øvrige jyske lufthavne.

Men Billund Lufthavn forsøger sædvanligvis at inkludere passagerpotentialet fra hele det vestdanske område, når lufthavnen forsøger at tiltrække internationale operatører til lufthavnen. Derfor har BIllund Lufthavnangiveligt tidligere haft held til at tiltrække nye ruter på baggrund af rutepotentiale og dokumenteret passagergrundlag, der retteligt stammer fra eksempelvis Aarhus Lufthavn.

Hertil siger lufthavnsdirektør Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn: “Konkurrencesituationen er en anden i dagog publikumstolerancen er også blevet anderledes overfor ‘surfarce rejsetid’. Hvis der er et stort potentiale fraJylland til Zürich, kan ruten kun betjenes fra et sted, nemlig Aarhus Lufthavn, der ligger ligei midten.“