Primera Air - Boeing 737-800.

Primera Air med Boeing 737 på USA-rute

Primera Air indsætter en Boeing 737-800 på ruten fra London Stansted til Newark. Det kræver en mellemlanding i Island for at tanke flyet op.

De passagerer, som i næste uge skal flyve med Primera Air på selskabets nye, direkte transatlantiske rute fra London Stansted til Newark-lufthavnen ved New York, må berede sig på lidt af en omvej – og en anden flytype end forventet.

Det dansk-lettiske flyselskab har nemlig besluttet at indsætte en Boeing 737-800 maskine på ruten fra den 2. til 6. september i stedet for Primera Airs spritnye Airbus A321neo-fly. Og mens A321neo-flyet med en rækkevidde på cirka 7.400 kilometer er i stand til at flyve direkte fra London til Newark, er B737-800 flyet nødt til at tanke op undervejs, da det har en rækkevidde på omkring 5.500 kilometer. Flyet bruges af samme grund kun i begrænset omfang til transatlantiske flyvninger.

B737-800-flyet fra Primera Air må lave en mellemlanding i Keflavik-lufthavnen i Island for at tanke op, inden det kan fortsætte turen til Newark. Dermed må passagererne berede sig på op til to timers længere rejsetid. Den modsatte vej – fra Newark til London – er det derimod planen at flyve direkte, da man fra vest mod øst har jetstrømmen med sig, så flyets rækkevidde er længere.

Opstart på ruter med ældre fly
Primera Air har haft problemer med opstarten af sine nye transatlantiske ruter fra Storbritannien i foråret på grund af forsinket levering af selskabets nye A321neo-fly fra Airbus-fabrikken i Hamborg.

Det har blandt andet betydet, at selskabet har måttet indsætte en wetleaset 26 år gammel Boeing 757-200 fra amerikanske National Airlines og en ligeledes wetleaset Boeing 767-300ER fra portugisiske euroAtlantic på ruterne fra Stansted til Newark og Boston.

Samtidig har selskabet måttet udskyde opstarten af planlagte ruter fra Birmingham Airport til New York og Toronto, ligesom selskabet med kun et par ugers varsel aflyste opstarten af en rute fra London Stansted til Toronto.

Primera Air har ifølge den britiske avis The Independent sommeren igennem været plaget aflysninger og omfattende forsinkelser, som har mødt stor kritik fra passagerer, der ikke mener, at de har fået udbetalt den kompensation, de har ret til ifølge EU-reglerne. Det afviser selskabet dog over for avisen. Primera Air følger reglerne, siger en talsmand, som peger på, at processen med kompensation tager længere tid, når sagerne gælder wetleasede fly.

A321-fly leveret
Ifølge talsmanden fra Primera Air er problemerne med gamle reservefly, aflysninger og forsinkelser på de nye transatlantiske ruter nu også ved at være et overstået kapitel, da man har fået leveret en række af de nye A321-fly, som selskabet har bestilt hos Airbus.

”Nu, da Airbus har leveret vores helt nye A321neo-flåde, er kun seks flyafgange ud af næsten 500 blevet aflyst, og vi arbejder hårdt for at bringe driften og servicen op på et niveau, hvor passagererne får en overkommelig, komfortabel og fremragende transatlantisk service,” siger talsmanden til The Independent.

Primera Air skulle i år efter planen få i alt otte nye A3221neo-fly i flåden – heraf to i den særlige langtrækkende A321LR-version. Det første fly blev leveret til Primera Air den 16. april.

Relaterede artikler:

Primera Air opgiver langdistanceruter fra britisk lufthavn

Primera Air har modtaget første A321neo

Boeing 757 og 767 på Primera-ruter til USA