I juli var der en passagertilbagegang på 1,2 procent i Københavns Lufthavn, og det skyldes blandt andet manglende trafik som følge af to luftfartskonkurser.
Det var ikke gode nyheder for Københavns Lufthavn, da først Primera Air og sidenhen WOW air måtte opgive af flyve videre som følge af finansielle udfordringer.
De to luftfartskonkurser har nemlig sat sit præg på passagerudviklingen i den danske hovedstadslufthavn i løbet af 2019. Det er nemlig ikke lykkedes fuldt ud at absorbere det trafiktab, der opstod efter, at de to lavprisflyselskaber måtte indstille driften.
I juli var der således 3.109.498 passagerer, der rejste igennem terminalerne i Københavns Lufthavn, og det var 1,2 procent færre end i samme måned året før. Tilbagegangen svarer til omkring 38.000 passagerer.
År til dato kan tabet af de to flyselskaber også registreres. En samlet tilbagegang på 0,3 procent er resultatet efter de første syv måneder, og med 17.554.264 passagerer til og fra lufthavnen har der været omkring 51.000 færre i løbet af året.
“Tilsyneladende har de andre flyselskaber på ruterne ikke helt fået samlet alle passagererne op,” forklarer Københavns Lufthavn i en kommentar til juli måneds trafiktal.
Primera Air havde i 2018 i alt 273.715 rejsende i Københavns Lufthavn, mens der var noget færre fra WOW air.
Vejret driller i sammenligninger
Vanen tro spiller vejret i juli måned ofte ind på rejselysten. Det er tilsyneladende også noget af årsagen til, at der var passagertilbagegang i Københavns Lufthavn i denne sommer.
I CPH er man nemlig af den opfattelse, at der var forholdsvis flere rejsende i juli 2018 end i samme måned året før, hvor vejret ikke viste sig fra sin bedste side. Det har således en påvirkning, når man i 2019 skal sammenligne trafiktallene med sommeren 2018, hvor der var ekstraordinært mange rejsende.
“Nu er vejret naturligvis ikke hele forklaringen. Men en virkelig solrig sommer som i 2018 betyder, at lidt færre vælger at flyve på sommerferie sydpå året efter. Og omvendt. Har det været en virkelig dårlig sommer, så er der flere, der bestiller rejser til den næste,” vurderer administerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.
Spanske destinationer i tilbagegang
Tilbagegangen i juli var på hele 6,7 procent i chartertrafikken, mens rutetrafikken blot gik 0,8 procent ned. I den danske indenrigstrafik havde flyselskaberne i juli valgt at reducere kapaciteten, og det betød, at der var 10.000 færre passagerer i indenrigsflyene, hvilket svarer til en tilbagegang på 10,1 procent.
Spanske soldestinationer som Mallorca og Málaga oplevede i juli en tilbagegang på henholdsvis 22,9 og 18,1 procent, og det er en del af en generel tendens, da Egypten og Tyrkiet atter appellerer til danskerne.
Relaterede artikler:
CPH nedjusterer forventningerne