Priskrig til USA er aflyst

På et tidspunkt så det ud til, at der ville blive udbudt op til 180 ugentlige afgange mellem Norden og USA i den kommende sommer. Nu har US Airways trukket sig, og Delta og Continental har reduceret, hvilket betyder, at den forventede priskrig nok ikke bliver så markant som forventet.

Der har længe været udsigt til en varm sommer for luftfartsselskaberne, der udbyder passagertrafik mellem Norden og USA. På et tidspunkt var der udbudt op til 180 ugentlige afgange mellem nordiske lufthavne og USA.

Dermed var en veritabel priskrig i sigte, men det lader til, at den bliver aflyst – eller mærkbart reduceret – i denne omgang.

Det var specielt i det norske marked, der var udsigt til lave flypriser til USA. Her har SAS fra slutningen af marts måned bebudet åbningen af en daglig rute fra Oslo til New York samtidig med, at Continental Airlines valgte at udbyde dobbelt daglig forbindelse på samme rute. Dermed ville der være 21 ugentlige afgange mellemOslo og New Yorki sommeren 2011 mod kun 10 afgange i 2010.

Men også nye ruter og ekstra kapacitet fra Island og Finland ville forøge det samlede sædeudbud, hvilket også ville have afsmittende effekt på markedet fra København og i mindre grad Stockhom, idet der ville være færre transferpassagerer fra de øvrige nordiskelande til og fra USA. Og det ville overordnet set have presset billetpriserne i bund.

Men nu har Continental Airlines meddelt, at selskabet sløjfer satsningen med dobbelt daglig afgange fra Oslo, således at der kun udbydes ni ugentlige afgange på ruten til New York. Delta har reduceret i fartplanen mellem New York og Reykjavik, mens US Airways har valgt at nedlægge ruten fra Philadelphia til Oslo.

Derfor vil den ugentlige kapacitet på ruterne mellem Norden og USA i sommeren 2011nu være nede på 162 afgange, hvilket dog er omkring 15 procent mere end året før.

Følgende ruter / afgange er planlagt for sommeren 2011:

American Airlines
Helsinki-Chicago (7) – Boeing 767-300

Continental/United
København-New York EWR (7) – Boeing 757-200
Stockholm-New York EWR (7) – Boeing 757-200
Oslo-New York EWR (9) – Boeing 757-200

Delta Air Lines
København-New York JFK (7) – Boeing 757-200
København-Atlanta (7) – Boeing 767-300
Stockholm-New York JFK (7) – Boeing 757-200
Keflavik-New York JFK (5) – Boeing 757-200

Finnair
Helsinki-New York JFK (7) – Airbus A330-300

Icelandair
Keflavik-New York JFK (14) – Boeing 757-200
Keflavik-Boston (14) – Boeing 757-200
Keflavik-Minneapolis (7) – Boeing 757-200
Keflavik-Seattle (6) – Boeing – 757-200
Keflavik-Washington Dulles (4) – Boeing 757-200

Iceland Express
Keflavik-New York EWR (7) – Boeing 757-200
Keflavik-Boston (4) – Boeing 757-200
Keflavik-Chicago (1) – Boeing 757-200

SAS
København-New York EWR (7) – Airbus A330-300
København-Chicago (7) – Airbus A340-300
København-Washington (7) – Airbus A330-300
Stockholm-New York EWR (7) – Airbus A330-300
Stockholm-Chicago (7) – Airbus A330-300
Oslo-New York EWR (7) – Airbus A330-300

Det største antalfrekvenser udbyder Icelandair med i alt 45 ugentlige afgange mellem Keflavik og fem destinationer i USA – herunder dobbelt daglig til New York og Boston. Men målt på kapacitet er SAS dog den største udbyder, idet selskabet opererer med noget større fly på de42 ugenlige afgange mellem de skandinaviske hovedstæder og tre destinationer i USA.

Foto: SAS bliver den største operatør mellem Norden og USA i den kommende sommer med 42 ugentlige afgange i hver retning.