Qatar Airways har base i Hamad International Airport i Doha.

Qatar Airways afblæser strategisk opkøb

Det arabiske luftfartsselskab Qatar Airways har hidtil været bestormet af nødlidende luftfartsselskaber, der gerne vil opkøbes eller have del af den bugnende pengekasse. Men selskabet afviser bejlerne og afblæser nu helt alle planer om strategiske opkøb.

“Ellers tak, men nej tak.“

Dette høflige, men bestemte afslag er nu fast praksis for det arabiske luftfartsselskab Qatar Airways, der bestormes af nødlidende selskaber, der gerne vil opkøbes eller have del af den bugnende pengekasse.

Alene i årets første par måneder har luftfartsbranchen været ramt af flere konkurser. Førstvar der Lufthansa-partneren Cirrus Airlines, dernæst Spanair og senest Malév, der smed håndklædet i ringen og opgav driften.

Netop Spanairs konkurs kom fordi Spanair og Qatar Airways angiveligt ikke kunne blive enige om betingelserne for at få tilført kapital via en aktieudvidelse.

Og de dårlige tider kan tilsyneladende mærkes hos det succesrige mellemøstlige luftfartselskab. Strømmen af nødlidende selskaber, der har forsøgt at gøre deres hoser grønne, får nu Qatar Airways til officielt at melde ud, at man ikke ønsker at købe flere selskaber.

Det siger koncernchef for Qatar Airways, Al Baker, der klart melder ud, at luftfartsselskaber i pengenød ikkebehøver at banke på døren hos Qatar Airways.

Ikke længere i markedet for opkøb

Sidste sommer indgik Qatar Airways et strategisk partnerskab med luftfragtselskabet Cargolux og købte 35 procent af selskabet, der har base i Luxembourg. Og dermed stopper interessen for nye opkøb eller partnerskaber altså.

“Vi har set på flere mulige opkøb, men det gør vi ikke længere. Folk banker på vores dør hele tiden, men vi fortæller dem høfligt, at vi ikke er interesseret,“ siger CEO og koncernchef hos Qatar Airways, Akbar Al Baker til Fligthglobal´s lokale medarbejder i Doha.

Dermed understreger Qatar Airways, at man ikke for nuværende er interesseret i flere henvendelser eller forhandlinger.

Rygter om SAS

Så sent som i januar blev SAS ellers kædet sammen med Qatar Airways som en muligfusionspartner. SAS-aktien steg med omkring 10 procent på spekulationer, ogSAS måtte formeltdementere rygterne.

Qatar Airways har tidligere udtrykt ønske om en europæisk partner, og her var SAS et oplagt bud, men ifølge Qatar Airways leder man altså ikke længere efter opkøbsmuligheder.

Siden relanceringen af Qatar Airways i 1997 har selskabet med stor succes udvidet antallet af destinationer og vundet adskillige priser for sin service. Sidste år åbnede det Doha-baserede selskab destination nummer 100 og blev samtidig udnævnt til Airline of the Year 2011 i den årlige Skytrax-analyse.

Qatar Airways blev etableret den 22. november 1993 af den kongelige famlie. Halvdelen af selskabet ejes af den qatariske stat og den anden halvdel af private investorer.