Qatar Airways har base i Hamad International Airport i Doha.

Qatar Airways lukker europæisk rute

Fremadstormende Qatar Airways etablerede i maj måned sin 30. europæiske rute med Zagreb i Kroatien som destination. Men nu går det den anden vej for Qatar Airways, der ved slutningen af oktober fjerner en europæisk destination fra rutekortet.

Doha-baserede Qatar Airways er kendt som et af verdens mest ekspansive flyselskaber. I slutningen af marts måned 2010 etablerede selskabet sig i Københavns Lufthavn, mens Oslo-Gardermoen fulgte efter i oktober måned sidste år. Forinden havde Stockholm været på Qatar-rutekortet siden 2007.

Væksten i Qatar Airways synes ustoppelig, og lige nu er selskabet nået op på 119 destinationer, hvoraf mere end 100 er internationale. I maj måned åbnede Qatar Airways til sin 30. destination i Europa, da Zagreb i Kroatien blev en del af rutenetværket. I slutningen af året er det planlagt, at Warszawa og Beograd også kan blive en del af succeshistorien omkring Qatar Airways.

Lukker rute til Stuttgart
Men det er ikke alt, som Qatar Airways rører ved, der bliver en succes. Den 28 oktober lukker og slukker Qatar Airways på Stuttgart, som selskabet har befløjet siden den 9. marts sidste år.

Qatar Airways startede op med tre ugentlige afgange mellem Doha og Stuttgart, men den 25. marts i år var selskabet nødsaget til at sammenlægge ruten med Zürich, således at det blev en onestop-rute. Nu tager man så konsekvensen og nedlægger Stuttgart som destination.

Det er et af de første tegn på, at de ekspansive selskaber fra Mellemøsten ikke nødvendigvis kan “gå på vandet“. Markedskræfterne og lønsomhedskrav påvirker også Qatar Airways, selvom selskabet tilsyneladende er mere finansielt robust end mange af de konkurrerende europæiske selskaber.

Mindrenettounderskud i 2011-2012
I denne uge kunne Qatar Airways afsløre, at selskabet havde et mindre nettounderskud i det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2012. Underskuddet var fremkommet som følge af de høje brændstofpriser.

Ifølge Reuters havde Qatar Airways dog en 47 procentfremgang i EBITDA, der er driftsresultatet før renter, afskrivninger og skatter.

I seneste finansår tranporterede Qatar Airways 14,3 mio. passagerer, og selskabet ventes i indeværende år at nå op omkring 17 mio. passagerer. Det skal ske ved hjælp afde nuværende 111 fly samt ved tilgangen af nye fly. Ifølge koncernchef Akbar al-Bakermodtog Qatar Airways i gennemsnitet nyt fly hver 14. dag i løbet af det seneste år.

Væksten nødvendiggør en snarlig ibrugtagning af New Doha International Airport, som efter planen skulle have været klar til første fase i december måned. Men åbningen er blevet udskudt til juni måned næste år, da en entrepenør er blevet fyret fra projektet. Lufthavnsprojektet har en samlet pris af 11 mia. dollar og forventes at være færdigt i 2015 efter tredje og sidste etape af den trinvise ibrugtagning. Kapaciteten vil være på op imod 50 mio. passagerer årligt.