Airbus A380-800 fra Qatar Airways. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Qatar Airways vil udfase A380´ere

Når leasingaftalerne udløber på de 10 Airbus A380-fly hos Qatar Airways, skal flyene ud af flåden. I stedet vil Doha-selskabet anskaffe sig fly fra Boeing.

Traditionen tro benytter Qatar Airways lejligheden til at bringe nyheder til markedet under den årlige ITB Berlin-rejsemesse. Således kunne selskabet i den forløbene uge afsløre en ny Economy-klasse samt syv nye ruter.

På pressemødet i Berlin kunne koncernchef Akbar Al Baker gentage den nylige beslutning om at trække de store Airbus A380 ud af flåden, når leasingaftalerne udløber efter 10 år.

“På ti-årsdagen (for erhvervelsen, red.) vil A380´erne blive pensioneret. Så snart vi har opfyldt de finansielle forpligtelser, skal de afsted,” sagde Akbar Al Baker i et interview med britiske Aviation Analyst.

“Vi kan ikke se nogle muligheder i markedet for brugte A380´ere. Der er A380-fly, der har tilhørt Singapore Airlines, som ingen vil overtage, og i løbet af i år vil der fra Emirates komme flere af den type fly på brugtmarkedet,” lyder det fra Qatar Airways-topchefen.

Gennemsnitsalder på 3,7 år
Qatar Airways råder i dag over 10 Airbus A380-800, som selskabet eksempelvis benytter på ruter fra Doha til London-Heathrow, Paris-CDG, Guangzhou, Bangkok, Perth, Melbourne og Sydney.

Første Airbus A380 blev leveret til Qatar Airways den 15. september 2014, og de 10 fly har i dag en gennemsnitsalder på blot 3,7 år. Så det er en relativ tidlig beslutning om at indlede forberedelserne til udfasningen.

Boeing 777X erstatter A380
Som det ser ud lige nu, skal de kommende Boeing 777X erstatte A380´eren. Qatar Airways har bestilt 60 eksemplarer af den nye 777-variant, fordelt med 10 777-8 og 50 777-9. Førstnævnte får en rækkevidde på 16.090 kilometer, mens den noget større udgave kan flyve 13.940 kilometer med fuld last.

Hos Qatar Airways understreger Akbar Al Baker, at Qatar Airways ikke bliver det første flyselskab, der tager Boeing 777X i brug, selvom selskabet er blandt lanceringskunderne.

“Vi vil lade et par andre flyselskaber komme forrest, så alle fejlene kan blive rettet først,” understreger den magtfulde topchef.

Det er ikke udelukket, at der kan blive andre flytyper, der skal tage over efter A380´eren. Airbus er undervejs med en udgave af A350-1000 med en større startvægt, så denne variant vil kunne benyttes på de længste Qatar Airways-ruter til Sydney og Melbourne.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Airbus stopper produktionen af A380

Qantas annullerer A380-ordre

Air France vil halvere sin A380-flåde

Første to A380´ere skal hugges op

Første Airbus A380 til Qatar Airways