Boeing 737 MAX flyprogram. (Foto: Boeing Commercial Airplanes)

Boeing har mistet næsten 1.000 MAX-ordrer

Boeing har i år indtil videre mistet tæt på 1.000 ordrer på 737 MAX’en, og der løber kun meget få nye bestillinger ind på den groundede flytype. Fem fly blev bestilt i august.

I halvandet år har Boeing 737 MAX været henvist til jorden efter flyulykkerne i henholdsvis Indonesien og Etiopien. Flytypen har fortsat internationalt flyveforbud, og flere kunder har efterhånden mistet troen på den.

I løbet af 2020 har antallet af afbestillinger på Boeing 737 MAX steget markant, og Boeings ordrebog lyder i øjeblikket på i alt 3.455 MAX-fly. Det er næsten 1.000 ordrer færre, end der var i begyndelsen af året, skriver Aerotelegraph. Oprindeligt havde Boeing over 5.200 ordrer på 737 MAX, hvoraf 387 allerede er leveret til kunderne.

Coronakrisen har været stærkt medvirkende til at accelerere antallet af afbestillinger, da flyselskaberne ikke ligefrem mangler fly, samtidig med at de skal reducere omkostningerne. Selv om mange flyselskaber har valgt at droppe Boeing 737 MAX, er der dog andre, som bryder med tendensen og viser tillid til flytypen.

I august landede Boeing således sin første ordre i år på 737 MAX, da det polske charterflyselskab Enter Air lagde en bestilling på to fly med option på yderligere to. Med en eksisterende ordre kan Enter Air ende med 10 MAX-fly i fremtiden. Herudover har et unavngivet flyselskab lagt en ordre på tre fly.

EASA har indledt MAX-tests
De europæiske operatører af Boeing 737 MAX kan imidlertid begynde at ane en tilbagevenden af flyet. Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, er nået dertil, at der skulle påbegyndes testflyvninger af MAX i denne uge. Det skulle ske i Vancouver i Canada.

EASA har hele tiden understreget, at Boeing 737 MAX ikke kommer i luften i Europa udelukkende på baggrund af en godkendelse fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA (Federal Aviation Administration). EASA er derfor nødt til at gennemføre egne testflyvninger, og agenturet har også løbende arbejdet tæt sammen med FAA og Boeing.

Coronapandemien har været en medvirkende årsag til, at det ikke tidligere er lykkedes at påbegynde testflyvninger for at få flyet recertificeret. Den omfattende godkendelsesprocedure kan betyde, at flyselskaberne formentlig først kan bruge Boeing 737 MAX igen fra begyndelsen af det nye år. FAA har tidligere udtalt, at den ikke vil spekulere i en endelig dato for flyets tilbagevenden.

I Europa er de største MAX-operatører Norwegian med 18 fly, TUI med 15, Turkish Airlines med 12 og Icelandair med seks fly. Boeing har over 400 færdigproducerede 737 MAX-fly stående klar på jorden til at blive leveret til kunderne, når flyveforbuddet ophæves.

 

Relaterede artikler:

Boeing får første MAX-ordre i 2020

EASA klar til at teste Boeing 737 MAX

Boeing har mistet 462 MAX-ordrer under coronakrisen