Crewrum på Ryanairs base i Bergamo. (Foto: Maarten Smit)

Razzia i Ryanair-crewrum

I en storstilet aktion har de tyske skattemyndigheder bistået af anklagere gennemført en razzia i crewrum på seks tyske Ryanair-baser.

Ryanair-piloter på seks tyske baser fik sig noget af en overraskelse, da deres crewrum tidligere på ugen blev invaderet af anklagere samt embedsmænd fra skattemyndighederne. Der deltog 35 personer i aktionen, der omfattede baserne i Berlin-Schønefeld, Køln-Bonn, Weeze, Frankfurt-Hahn, Bremen og Baden-Baden.

Efterforskerne interviewede piloterne og andre ansatte om deres ansættelsesforhold i Ryanair og beslaglagde efterfølgende computere, iPads og vagtplaner samt andre dokumenter. Det skriver det tyske medie Zeit Online, der også fortæller, at to piloters privat hjem blev udsat for en ransagning.

Ifølge oplysninger fra anklagemyndigheden i Koblenz i den tyske delstat Rheinland-Pfalz var razziaerne en del af en undersøgelse af to britiske rekrutteringsfirmaer, henholdsvis Brookfield Aviation og McGinley Avaiation. De to rekrutteringsvirksomheder mistænkes for skatteunddragelse og socialt bedrageri i forbindelse med ansættelse af piloter på vegne af Ryanair.

Hovedparten af Ryanairs flykaptajner og omkring halvdelen af andenpiloterne har oprettet et selvstændigt selskab i forbindelse med ansættelsen i rekrutteringsbureauerne, og ved at være sin egen arbejdsgiver og optræde som en slags konsulent, når der flyves for Ryanair, undgår piloterne at betale skat og sociale omkostninger. De tyske myndigheder vil udfordre modellen bag denne ansættelsesstruktur ved at søge dokumentation for, at piloterne som “falske selvstændige” reelt ikke kan indtræde i andre ansættelsesforhold og således må betragtes som værende forpligtet til at betale skat og social omkostninger som ansatte hos Brookfield Aviation og andre tilsvarende virksomheer.

Ryanair undersøges ikke
Den sindrige konstruktion anvendt af rekrutteringsvirksomhederne sikrer, at Ryanair kan tiltrække piloter på meget konkurrencedygtige vilkår, da flyselskabet ikke har etableret et formelt direkte ansættelsesforhold.

Hos Ryanair melder man hus forbi i forhold til undersøgelserne, som Ryanair mener er en sag mellem piloterne og rekrutteringsbureauerne.

“Ryanair kræver, at alle selskabets piloter, både direkte ansatte og kontraktsansatte, betaler skat til enhver tid. De tyske skattemyndigheder har bekræftet, at Ryanair ikke er genstand for undersøgelserne,” hedder det i en erklæring fra det irske lavprisflyselskab.

Ansættelsesmodellen betyder blandt andet, at piloterne ikke får løn under sygdom og som udgangspunkt kun bliver honoreret for de timer, hvor der flyves for selskabet. Det mener tyske piloter fra konkurrerende flyselskaber er konkurrenceforvridende og udfordrer sikkerheden.

“Vi håber, at disse nye undersøgelser i sidste ende vil føre til, at denne unfair ansættelsesmodel bliver stoppet,” siger Jim Philips, formand for den tyske pilotfagforening Cockpit, til Zeit Online.

Ryanair forklarer som vanligt, at der ikke er problemer med sikkerheden i selskabet ved at henvise til selskabets ulykkesstatistik, hvor man ligger i den helt rigtige ende af skalaen.

 

Relaterede artikler:

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 1

Sådan er det at være Ryanair-pilot – del 2