Ringede 45 gange til rejsebureauet

Under askekrisen var telefonerne rødglødende hos erhvervsrejsebureauet VIA Travel. En enkelt kunde ringede 45 gange til bureauet i forbindelse med ombooking og genbestiling af en flyrejse. Derfor har der generelt været et meget stort ressourcetræk hos rejsebureauerne.

VIA Travel er ved at arbejde sig ned i bunkerne efter askekrisen. Da det hele gik hedest til, havde erhvervsrejsebureauet omkring 5.500 billetter til kreditering. Onsdag eftermiddag var tallet dalet til 900 udestående refunderinger. Det er lidt mere end de sædvanlige 100 refunderinger, derdagligt gennemføresunder normale driftsforhold.

Siden askekrisens ophør harVIA Travelkrediteret gennemsnitligt omkring 250 billetter om dagen. Herudover har der været indsat ekstra ressourcer, idet mange medarbejdere har været på overarbejde for at få has på bunkerne afbilletter, der ventede på at blive krediteret..

Administrerende direktør Sys Hansen fra VIA Travel fortæller, at askekrisen generelt har lagt voldsomt beslag på ressourcerne i bureauet. “En enkelt kunde ringede 45 gange til os for at ændre og ombooke en flyrejse. Det siger sig selv, at vores honorar for udstedelse af en billet slet ikke dækker de omkostninger, der var involveret i betjeningen af kunden,“ siger Sys Hansen.

Sys Hansen er også ærgerlig over, at en række flyselskaber skabte ekstra besværligheder for bureauets kunder ved at suspendere adgangen til bookingerne via Amadeus. “Jeg er ikke sikker på, at det var den rigtige løsning. Det betød også, at mange flyselskaber fløj med halvtomme fly, da der opstod huller i askeskyen og på de første afgange efter at trafikken var blevet normaliseret,“ mener Sys Hansen.

Selvom tingene er ved at vende tilbage til normale forhold, der der stadig en vis tilbageholdenhed hos kunderne. “Nogle holder lidt igen, og der er i øjeblikket mange ændringer og ombookinger.“ Sys Hansen vurderer, at askeskyen skal falde til ro, førend rejseaktiviteten er tilbage pådet normaleniveau for denne årstid.

På trods af de mange problemer med askeskyen har VIA Travel dog også grund til at glæde sig i øjeblikket. Bureauet har netop vundet en udbudsrunde om en af de større rejsebudgetter i dansk erhvervsliv. Det er den internationale ingeniørvirksomhed Haldor Topsøe i Lyngby, der fremover har betroet VIA Travel sit rejsebudget. Hidtil har Carlson Wagonlit Travel betjent Haldor Topsøe.

Foto: Der var travlhed hos VIA Travel i Meldahlsgade under askekrisen.