Rusland øger krav til passagerdata

Fra den 1. marts har de russiske myndigheder krævet at få leveret passagerdata fra alle flyselskaber, der overflyver russisk luftrum. Det er blandt andet tilfældet på SAS-ruterne til Asien.

De russiske myndigheder har skærpet kravene til de flyselskaber, der ønsker at overflyve det russiske territorium. Den 1. december 2013 indførte Rusland allerede dengang krav om, at alle flybookinger til og fra Rusland af sikkerhedsmæssige årsager skulle indeholde såkaldte APIS-informationer.

Men fra den 1. marts er denne regel blevet udvidet til at omfatte samtlige flyvninger, der går ind over russisk territorium. Dermed skal en del europæiske og asiatiske flyselskaber levere passagerdata til de russiske myndigheder for at få lov at flyve ind i det russiske luftrum. Mange ruter mellem Asien og Europa går nemlig via Rusland.

Det er blandt andet tilfældet med SAS-ruterne fra København til Tokyo, Beijing og Shanghai.

APIS-data (Advance Passenger Information System, red.) skal af flyselskaberne leveres til de russiske myndigheder 15 minutter før afgang på den rute, der skal overflyve det russiske territorium. Det sker gennem flyselskabernes særlige SITA-system.

Også APIS til USA, Canada og Australien
Skærpelsen af APIS-informationer skal ses som et led i den russiske terrorbekæmpelse, men måske også som et modsvar til de mange reaktioner mod Ukraine-konflikten.

Igennem flere år har flyselskaberne skullet levere APIS-informationer til myndighederne i USA, Canada og Australien, og i EU arbejder man intenst på at sikre en fælles koordinering af passagerinformationer indenfor EU-området.

Oplysningerne, der videregives til myndighederne hentes direkte fra passagerbookingerne, der i daglig tale kaldes for PNR (Passenger Name Record, red.).

Der videregives oplysning om fulde navn, billetnummer, fødselsdato, køn og nationalitet.