Et Embraer E170-fly fra S7 Airlines. Foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons.

Russere bekræfter ankomst til CPH

Det russiske flyselskab S7 Airlines har søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn og vil snart åbne for bookinger på en rute mellem Sankt Petersborg og CPH.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i oktober, så planlægger det russiske flyselskab S7 Airlines næste år at åbne en direkte rute mellem Skt. Petersborg og Københavns Lufthavn. Det fremgik af Skt. Petersborg-Pulkovo lufthavnens Facebook-side og det bekræftes nu af selskabet selv.

Selskabet vil ikke ud med de nærmere detaljer om opstartstidspunkt og frekvenser. Først når ruten sættes til salg – som forventes at ske meget snart.

“Vi vil med glæde dele alle detaljer så snart ruten er åben for bookinger, hvilket gerne skulle ske i den nærmeste fremtid,” skriver PR-manager

Ud fra S7 Airlines’ ansøgning om landingstilladelser – i fagsprog kaldet ”slots” – i Københavns Lufthavn kan man dog få et godt fingerprej om hvordan selskabet kunne tænkes at betjene ruten. Her har man nemlig ansøgt om lov til at gennemføre flyvninger to dage om ugen i perioden fra 2. juni til 29. september næste år.

Står ubetjent hen
S7 Airlines har bedt om lov til at komme til København og sætte landingshjulene ned to gange om ugen på tirsdage og lørdag. Hjulene vil sidde på selskabets Embraer E170-fly, der har plads til 78 passagerer. Hvis S7 Airlines vælger at benytte landingstilladelserne, så vil der altså være tale om en begrænset antal sæde, som skal fyldes ud. Og det på en rute, som til den tid vil stå ubetjent hen.

SAS flyver til Sankt Petersborg fra København. Men det er kun i meget begrænset omfang og formentlig ikke særlig længe endnu. Ifølge SAS’ hjemmeside, så har selskabet enkelte afgange i dagene omkring jul og nytår. Herefter kræver det et flyskifte at komme med SAS mellem København og Sankt Petersborg. Og der er ingen planer om flyvninger i sommerprogrammet 2018, som træder i kraft i slutningen af marts.

Dermed ligger det lige til højrebenet for S7 Airlines at gå ind på ruten. I vintersæsonen 2017/2018 vil S7 Airlines åbne ruter fra Saint Petersborg til Salzburg, Innsbruck, Verona, Torino og Lyon og i sommersæsonen 2018 kommer der nye ruter til Alicante og Pisa og sandsynligvis også København.

S7 Airlines har et fintmasket net af ruter til mange destinationer i Rusland og de tidligere sovjet-republikker. Men det er hovedsageligt med udgangspunkt i knudepunktet i Moskva’s Domodedovo-lufthavn. Fra Skt. Petersborg har S7 Airlines faktisk kun direkte indenrigsruter til seks russiske byer inklusiv Moskva og enklaven Kaliningrad. Her til kommer ruter til hovedsageligt Syd- og Centraleuopa samt Berlin.

En større branding-offensiv
S7 Airlines kan spore sine rødder tilbage til 1957, hvor selskabet var underlagt Sovjetunionens luftfartsmyndigheder. Efter Sovjetunionens sammenbrud i starten af 1990’erne blev selskabet døbt Siberia Airlines og skiftede i 2006 navn til S7 Airlines som en del af en større branding-offensiv.

S7 Airlines blev en del af oneworld-alliancen i 2010 og er et vigtigt brohoved for alliancen på det voksende russiske marked. Når Ruslands største flyselskab, Aeroflot, samtidig er en del af Skyteam-alliancen, så efterlader det den største af de tre globale luftfartsalliancer, Star Alliance, uden et russisk medlem.

Selskabet fik sit første vestlige fly i 2004. I 2008 forlod det sidste sovjetisk-byggede fly S7 Airlines-flåden, der i dag består af 74 fly i selskabets karakteristiske skriggrønne farve. Det er en blanding af Airbus A319, A320 og A321 samt Boeing 737-800 og Embraer E-170. Desuden har selskabet netop som det første russiske selskab taget Airbus A320neo ind i sin flåde. S7 Airlines vil senere i år og næste år også være det første russiske selskab med Airbus A321neo og Boeing 737 MAX 8 i sin flåde.

 

Relaterede artikler:

Russisk oneworld-medlem kan være på vej til CPH

Russere har overtaget punktlighedstoppen

Skandinavisk rutelukning til Rusland

SAS skærer ned på Ruslands-trafik

SAS stopper med at flyve til Moskva