Ryanair accepterer Aer Lingus-tilbud

Ryanair har accepteret at sælge sin ejerandel i irske Aer Lingus til IAG. Dermed er vejen endelig banet for at British Airways’ moderselskab kan få fingre i Aer Lingus.

Efter mere end et halvt år med rygter, forhandlinger, tilbud og krav efterfulgt af nye forhandlinger, nye tilbud og ny krav ser det nu endelig ud til at vejen er banet for at International Airlines Group (IAG) kan få fingre i det irske flyselskab Aer Lingus.

Fredag valgte Aer Lingus’ lokalrival, Ryanair, nemlig langt om længe at sige ja til IAG’s tilbud om at købe Ryanairs knap 30 procent af aktierne i Aer Lingus.

“Vi mener, at IAG’s tilbud til Aer Lingus’ aktionærer er rimeligt i det nuværende marked, og vi planlægger at acceptere det, da det er i den bedste interesse for Ryanairs aktionærer. Prisen betyder, at Ryanair vil score en lille fortjeneste på vores medejerskab af Aer Lingus i de seneste 9 år,” siger Ryanairs topchef, Michael O’Leary.

Dermed har IAG accept fra alle de store aktionærer. Og Aer Lingus’ bestyrelse forventes derfor formelt at acceptere tilbuddet på et bestyrelsesmøde på torsdag.

Irske provinsbyer
Rygterne om IAG’s interesse for Aer Lingus begyndte at svirre omkring juletid sidste år. Og i januar i år lagde IAG-topchef Willie Walsh de første følere ud til blandt andet den irske regering, som også er storaktionær i Aer Lingus ligesom Ryanair er det.

Sidenhen er der blevet forhandlet frem og tilbage mellem IAG og den irske regering. Ikke så meget om prisen for aktierne, men mere om hvad der skal ske i fremtiden med en række flyruter fra en håndfuld irske provinsbyer til London Heathrow-lufthavnen. Sagen er nemlig den, at IAG er moderselskab for British Airways samt de spanske flyselskaber Iberia og Vueling. Og luftfartskoncernen har ikke lagt skjul på, at formålet med at købe Aer Lingus blandt andet var at få fingre i de eftertragtede landingstilladelser i London Heathrow, som Aer Lingus lægger inde med. Dem kunne British Airways godt tænke sig at få fingre i.

Kapaciteten er udnyttet næsten helt til bristepunktet i Heathrow-lufthavnen og derfor er landingstilladelser i lufthavnen i høj kurs. Især for British Airways, der har lufthavnen som sit helt store trafikknudepunkt.

Opslugt af British Airways
Den irske regering har dog været bekymret for, at British Airways lynhurtigt efter at have overtaget Aer Lingus, vil lukke ruterne fra de irske provinsbyer til Heathrow og bruge de tiloversblevne landingstilladelser til at åbne andre ruter fra Heathrow.

Nu er parterne imidlertid kommet frem til en løsning, hvor den irske regering bevarer kontrollen med landingstilladelserne.

For et par år siden købte IAG det britiske flyselskab bmi. Det blev opslugt 100 procent af British Airways. Om Aer Lingus efter IAG’s køb skal flyve videre som selvstændigt selskab eller om selskabet skal være en del af British Airways lægger ikke fast endnu.