Ryanair afviser skotsk flyveforbud som nonsens

Det irske lavprisflyselskab Ryanair kalder flyveforbuddet over Skotland for helt unødvendigt. Selskabet sendte tirsdag et testfly op uden at have fundet spor af vulkansk aske i det forbudte luftrum.

Ryanair viste sig som enindædt modstander af det man kaldte luftfartsmyndighedernes overrreaktion i forbindelse med den første islandske askesky i april 2010.

Askeskyen påførte Ryanair et milliontab på grund af aflyste flyvninger, og derfor var det ventet, at selskabet ville reagere på myndighedernes udmelding ved den nye askesky efter den islandske vulkan Grimsvötn.

Den nye islandske askesky medførte tirsdag flyveforbud over Skotland, og det irriterer Ryanair. Det irske lavprisflyselskab kalder flyveforbuddet for helt unødvendig og anmoder derfor om at flyveforbuddet over Skotland ophæves.

Det sker efter at Ryanair tirsdag morgen på eget initiativ sendte et fly ind over Skotland i en højde på op til 41.000 fod (godt 12 kilometers højde).

Testflyet lettede fra Glasgow Prestwick ogfløj derpå til Inverness, videre til Aberdeen og derefter ned til Edinburgh- alle områder, der ifølgekort fra UK Civil Aviation Authority (CAA) var i den såkaldte “red zone“ med høj koncentration af vulkansk aske.

Ifølge Ryanair påviste testflyvningen ingen synlig vulkansk aske eller nogen anden forekomst af aske, og den efterfølgende inspektion af flyet afslørede heller ingen vulkansk aske, hverken på flyet, vingerneeller motorerne.

“Fraværet af vulkansk aske i atmosfæren bekræfter Ryanairs påstand om, at der ikke nogen som helst sikkerhedsrisiko for fly i denne mytiske red zone, der er en fejlslagen opfindelse fra UK Met Office og CAA,“ siger kommunikationschef i Ryanair, Stephen McNamara.

Ryanair har angiveligt modtaget skriftlig bekræftelse fra producenter af fly og motorer, at det er sikkert at operere i den såkaldte “red zone“, og under alle omstændigheder fastholder Ryanair, at gårsdagens testflyvningnetop viste, at der slet ikke er nogen red zone over Skotland.

Ryanair har derfor igen anmodet både CAA i Storbritannien og IAA i Irland om at genåbne luftrummet over Skotland og tillade flyvninger med henvisning til, at selskabets egen testflyvning har påvist, at prognoserne fra UK Met Office om askeskyen og dens omfang er utroværdige.

Om Ryanair får held med sin klage er næppe sandsynligt, men fronterne er atter trukket skarpt op.