Ryanair-angreb mod SAS holder ikke vand

På et pressemøde om sit eget selskabs nye CPH-ruter angreb Ryanairs topchef SAS med en stribe påstande, som ved nærmere eftersyn ikke helt holder vand.

Ryanairs topchef, Michael O’Leary, kan, ligesom de fleste andre direktører, godt lide at tale om sit eget selskab. Om hvordan Ryanair i dag er Europas største flyselskab. Om hvordan selskabet buldrer frem i Københavns Lufthavn og nu er det tredjestørste selskab. Og om hvordan selskabet om få år vil være luftens svar på Ikea, mens andre selskaber må finde deres rolle.

Når O’Leary holder sine velbesøgte pressemøder på fornemme københavnske hoteller, så er der dog ét flyselskab, som den kække irer næsten er mere vild med at tale om. Det er SAS.

Holder ikke helt vand
Et pressemøde torsdag formiddag på Hotel Nimb i det indre København var ingen undtagelse. Igen og igen fik Michael O’Leary indflettet og leveret lidet flatterende påstande om SAS. Påstande, som mange af de fremmødte medier lappede ukritisk i sig. Men også påstande, som ved et nærmere eftersyn viser sig ikke helt at holde vand.

Under pressemødet gentog O’Leary igen og igen primært fem påstande om SAS og selskabets medarbejdere.

For det første, at selskabet har gamle fly, som i gennemsnit er 17 år gamle. Sagen er imidlertid den, at SAS’ fly i gennemsnit godt 11 år gamle og at selskabet i næste måned faktisk modtager de første af i alt 30 spritnye Airbus A320neo-fly. I efteråret 2015 og foråret 2016 modtog SAS desuden fire helt nye Airbus A330-300 langdistancefly. Og endelig så har tre af de fire flyselskaber, som opererer mindre turbopropfly og regionale jetfly for SAS, nye fly anskaffet inden for de seneste tre år.

Sorte tal på bundlinjen
For det andet påstod Michael O’Leary, at SAS kun har tabt penge de seneste 20 år. Ryanair-topchefen har ret i, at SAS har haft sine økonomiske kvaler siden årtusindskiftet. Ikke mindst takket være selskaber som Ryanair og Norwegians fremmarch. Men de seneste to år har selskabet faktisk haft sorte tal på bundlinjen.

Ryanair-chefens tredje påstand var, at SAS en snes gange har modtaget ulovlig statsstøtte i form af kapitaludvidelser, hvor de tre skandinaviske ejerlandes regeringer har tilført frisk kapital. Der har dog kun været tale om to kapitaludvidelser. Og hver gang har EU-Kommissionen slået fast, at der ikke har været tale om ulovlig statsstøtte, da SAS har fået pengene på samme vilkår, som private investorer ville have stillet op.

Desuden opererer EU-Kommissionen med en ”første gang er den sidste gang”-regel, hvor et land kan støtte et flyselskab én gang og kun én gang. Og den ene gang har de tre skandinaviske lande ikke benyttet sig af endnu.

Organiserede blokade
SAS fyrer kun folk. Det var Ryanair-bossens fjerde påstand, som heller ikke er helt i tråd med den aktuelle situation. Det er korrekt, at SAS igennem de seneste 10 år har afskediget og outsourcet flere tusinde medarbejdere. Men ligesom mange andre flyselskaber, så er SAS i øjeblikket i gang med at ansætte rigtig mange nye piloter og kabinebesætningsmedlemmer.

Den femte påstand, som Michael O’Leary nåede at gentage flere gange under det knap én time lange pressemøde, handlede om de fagforeninger, som organiserer SAS’ jordpersonale i Københavns Lufthavn. Ifølge O’Leary så var det fagforeningerne, der organiserede blokaden mod Ryanairs første fly, da det den 18. marts sidste år landede i Københavns Lufthavn. Da flyet skulle tilbage til Dublin blev det blokeret i mere end to timer af personer i lufthavnen, som ”tilfældigvis” opholdt sig på områder, der gjorde det umuligt at få tanket flyet sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Københavns Byret slog efterfølgende fast, at Ekspeditionsarbejdernes Klub, som organiserer handlingpersonalet i SAS Ground Handling, ikke kunne stilles til ansvar for blokaden. Det kunne SAS heller ikke. Det mente Ryanair ellers at de skulle.

Gør SAS en tjeneste
På spørgsmålet om hvordan Michael O’Leary ville have det, hvis SAS sagde lignende ting om Ryanair, svarede han:

”Jeg ville være beæret, selvom de fortalte løgne,”

Ryanair-chefen mente, at han faktisk gjorde SAS en tjeneste.

”Vi genererer omtale for SAS,” fastslog Michael O’Leary.

SAS har brug for Trump
Ryanairs marketingdirektør, Kenny Jacobs, flankerede O’Leary ved pressemødet. Han kunne ikke lade være med at drage den republikanske præsidentkandidat Donald Trump ind i diskussionen. Han er blevet kendt for ikke altid at sige sandheden. Og den evne kunne SAS have brug for, mente Jacobs.

”SAS har brug for Donald Trump for at kunne sælge deres budskaber,” fastslog Kenny Jacobs.

I SAS ønsker man ikke at forholde sig til de enkelte påstande fra Michael O’Leary. I stedet ser man det som underholdning.

”Vi synes også, at O’Leary’s fantasifulde udsagn er underholdende. I modsætning til Ryanair koncentrerer vi os om at kommunikere og fremhæve investeringer i vores egne produkter, services og aktiviteter. Vi er i hård konkurrence med dygtige konkurrenter og kæmper en daglig kamp for at bevare en konkurrencedygtig virksomhed til gavn for kunder og danske arbejdspladser,” understreger kommunikationskonsulent Anna Vibeke Nielsen fra SAS overfor CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Første flyvning med SAS A320neo

Historisk stor SAS-rekruttering i gang

SAS vil masseansætte piloter

Byret afviser Ryanair-sag mod SAS

Ryanair stævner SAS og SAS-ansatte

Ryanair stiller SAS til ansvar for konflikt

EU-Kommissionen: SAS fik ikke ulovlig statsstøtte

Lavprisflyselskaber indklager SAS for EU-Kommissionen