Ingen flyvninger mellem Europa og Storbritannien i en længere periode. Ryanair frygter det kan blive konsekvensen af den EU-udmelding, som briterne nu gør alvor af.
Onsdag udløste den britiske premierminister Theresa May officielt den såkaldte Artikel 50 i EU-traktaten og igangsatte forhandlingerne om Storbritanniens udtræden af EU-samarbejdet, sådan som et flertal af briterne i juni sidste år stemte for at landet skal gøre.
Virksomheder og brancher har det med at argumentere for, at lige præcis de bliver hårdest ramt af en lovændring eller lignende. Og derfor bør deres udfordringer stå øverst på dagsordenen, når politikerne skal forsøge at udrede trådene.
Det er lige præcis hvad der er tilfældet for den britiske luftfartsbranche i forbindelse med Storbritanniens EU-exit – det såkaldte Brexit. Luftfarten bør nemlig være øverst på dagsordenen, når Storbritannien og EU nu går i gang med de konkrete ”skilsmisseforhandlinger”. Det mener det store irske lavprisselskab, der hvert år flyver 44 mio. passagerer til og fra britiske lufthavne.
Kan have store konsekvenser
Det er dog ikke kun af brancheegoistiske hensyn, at luftfarten bør prioriteres, mener Ryanair. Faktisk handler det om hele Storbritannien og landets forbindelse til Europa. For hvis ikke landet skynder sig at indgå en aftale om flytrafikken mellem Storbritannien og EU, så kan det have store konsekvenser, advarer Ryanair.
”Når Storbritannien planlægger at forlade EU og den europæiske Open Skies-aftale, så er der en klar mulighed for, at der ikke vil være nogen flyvninger mellem Storbritannien og Europa i en periode efter marts 2019. Det bedste, vi kan håbe på er indgåelsen af en ny bilateral aftale mellem Storbritannien og EU. Men vi frygter, at Storbritannien ikke er i stand til at forhandle en sådan bilateral aftale på plads før offentliggørelsen af flyselskabernes sommerfartplaner for 2019 i midten af 2018,” siger Kenny Jacobs, marketingdirektør i Ryanair.
Ingen plan B
Flyselskabet er frustreret over at der ikke er sket noget i de ni måneder der er gået siden briterne stemte for at forlade EU den 23. juni sidste år.
”Ni måneder efter Brexit-folkeafstemningen er vi ikke tættere på at vide, hvilken effekt det vil have på luftfarten. Det er bekymrende, at den britiske regering ikke synes at have nogen plan B for at bevare Storbritanniens liberaliserede flyforbindelser til Europa,” pointerer Kenny Jacobs.
Ryanair har mere end 3.000 britiske ansatte og har allerede besluttet ikke at placere nye fly på sine 19 britiske baser i 2017. Desuden forventer Ryanair ikke længere en vækst på 15 procent i passagertallet, men nu kun en vækst på seks procent.
Relaterede artikler:
Medie: EasyJet overvejer udflagning til Østrig
Lavpris-fremgang trods Brexit-usikkerhed
Ryanair nedjusterer forventningerne