Som tidligere år blev der under denne uges Paris Airshow annonceret og indgået en lind strøm af aftaler om flyindkøb. Og i dag kom en særlig gæst forbi.
(PARIS) Med vanlig sans for selviscenesættelse løb Ryanair’s karismatiske topchef, Michael O’Leary, med en stor del af opmærksomheden på dette års Paris Airshow, da han brød sin selvpålagte 25 år lange boykot af de store internationale airshows. Til stor glæde for især Boeing fløj ireren i år ind til Paris onsdag og satte sin signatur på en endelig aftale med Boeing om 175 eksemplarer af den nuværende Boeing 737-800. Samtidig bekendtgjorde han, at Ryanair agter at bestille mindst 200 eksemplarer af den nye Boeing 737MAX.
“Hvis ikke det er mindst 200, så er der ingen grund til at gøre det,“ kom det kækt fra O’Leary, der fiskede en 50 Euro-seddel op af sin pung og overrakte til Ray Connery, chef for Boeings civile flydivision, som det første afdrag for købet af de 175 fly.
Kærlighed til Airbus
Hos Ryanairs nærmeste udfordrer blandt de europæiske lavprisselskaber, easyJet, bekræftede man til gengæld sin kærlighed til Airbus’ A320-familie. Således bestilte easyJet tirsdag 35 eksemplarer af den traditionelle Airbus A320 og 100 af den nye Airbus A320NEO.
Air France/KLM og Airbus lukkede aftalen om det fransk-hollandske luftfartsselskabs køb af 25 Airbus A350-900. En aftale, der blev offentliggjort for næste to år siden, men først nu kunne endelig afsluttes, efter at en disputs mellem Air France/KLM og Rolls-Royce omkring vedligeholdelsen af flyets motorer er blevet løst.
Lufthansa og Airbus gav hinanden det endelige håndtryk på købet af 102 Airbus-fly. En aftale, der blev godkendt i Lufthansas bestyrelse og offentliggjort tidligere i år.
Et skud selvtillid
En gruppe, der havde taget de store pengepunge med til det regnvåde Paris, var de i offentligheden mere ukendte leasingselskaber. Det irske leasingselskab Doric tog teten allerede mandag med en bestilling på 20 Airbus A380-fly. En flytype, som Airbus ellers har haft svært ved at finde kunder til på det seneste. Hvilke selskaber Doric skal lease de store fly ud til er ikke afgjort endnu. Det irske leasingselskab er verdens tredjestørste inden for leasing af widebody-fly og de første, der får Airbus A380 i deres leasing-portefølje.
Konkurrenten Air Lease Corporation tegnede sig for 30 eksemplarer af den store -10 udgave af Boeing 787 Dreamlineren. En version, som Boeing tirsdag endelig bekræftede, at man vil bygge. Boeing fik under Paris Airshow i alt 102 bestillinger på den ekstra store Dreamliner. Et skud selvtillid til amerikanerne i disse dage, hvor Airbus’ Dreamliner-udfordrer, Airbus A350XWB, ellers dominerer mediebilledet efter sin jomfruflyvning for en uge siden. Den A350-overflyvning af airshowet, som der er blevet spekuleret kraftigt i de seneste uger, bliver med stor sandsynlighed gennemført fredag omkring klokken 13.
Endelig blev der plads til et lille dansk indslag i strømmen af flyordrer. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle onsdag, så afgav det Billund-baserede leasingselskab Nordic Aviation Capital en ordre på 35 ATR-turboprop fly og tog option på yderligere 55.