Fra venstre: bæredygtighedsdirektør Thomas Fowler og koncernchef Michael O’Leary fra Ryanair sammen med administrerende direktør Jan Toschka og markedschef for Europa og Sydafrika Ashleigh McDougall fra Shell Aviation. (Foto: Ryanair | PR)

Ryanair og Shell i samarbejde om SAF

En ny aftale med Shell forventes at give Ryanair adgang til omtrent en femtedel af den mængde bæredygtigt brændstof, som lavprisflyselskabet skal bruge for at indfri klimamålet for 2030.

Mange flyselskaber opfatter en øget brug af sustainable aviation fuel (SAF) – bæredygtigt flybrændstof – som et naturligt næste skridt på vejen mod at reducere klimaaftrykket fra flytrafikken væsentligt i forhold til i dag.

Udfordringen er dog, at prisen på SAF i øjeblikket er højere end ved køb af almindeligt jet fuel, men lige så væsentligt er det, at brændstoffet fortsat produceres i relativt begrænsede mængder, og derfor søger mange selskaber at indgå aftaler om at aftage dele eller det hele af en SAF-produktion.

Det gælder også Ryanair, der netop har underskrevet en samarbejdsaftale med olie- og gasselskabet Shell, som skal hjælpe til at fremme tilgængeligheden af bæredygtigt flybrændstof i de 200 lufthavne, som Ryanair gør brug af på tværs af Europa og i særdeleshed i Dublin Lufthavn og London-Stansted.

Har sat 2030-mål
Aftalen giver Ryanair adgang til op mod 360.000 ton bæredygtigt brændstof fra 2025 til 2030, og ifølge lavprisflyselskabet kan det føre til, at CO2-udledningerne reduceres med 900.000 ton, hvilket svarer til 70.000 flyvninger fra Dublin til Milano.

Det oplyses desuden, at det SAF, der er omfattet af aftalen, formentlig vil blive fremstillet ved hjælp af flere forskellige teknologier, ligesom man vil bruge en række forskellige råvarer som basis for flybrændstoffet.

Ryanair har sat et mål om, at 12,5 procent af den samlede brændstofmængde på selskabets flyvninger skal udgøres af SAF i 2030, og i tillæg hertil arbejder selskabet hen imod, at det skal være helt slut med at udlede CO2 i 2050.

Aftale sikrer 20 procent
Den nye samarbejdsaftale blev underskrevet på Trinity College i den irske hovedstad Dublin. Her har Ryanair oprettet et center, hvor der forskes i løsninger til at gøre luftfarten mere bæredygtig. Flyselskabets bæredygtighedsdirektør Thomas Fowler fortæller, at SAF spiller en nøglerolle i selskabets klimastrategi.

”Vores aftale med Shell vil medvirke til, at vi har sikret cirka 20 procent af den SAF, der er nødvendig, for at nå vores mål om 12,5 procent bæredygtigt brændstof. Shell er en af vores vigtigste partnere, når det drejer sig om bæredygtighed, og vi ser frem til at bygge videre på dette samarbejde.”

Jan Toschka, der er administrerende direktør for Shell Aviation, fremhæver også vigtigheden af SAF i forhold til at mindske luftfartens klimaaftryk.

“Det er fantastisk, at vi kan bygge videre på vores eksisterende samarbejde med Ryanair og nu se, hvad vi sammen kan opnå med hensyn til bæredygtighed. Denne aftale understreger, at begge virksomheder er enige om, at SAF er nøglen til at låse op for en fremtid uden CO2-udledninger. Vi deler den samme ambition, som er at gøre det muligt for Ryanairs-passagerer at flyve mere bæredygtigt.”


Relaterede artikler:

Ryanair vil flyve med 40 procent grønt brændstof

Ryanair fastsætter ny strategi for at nå grønt mål

Ryanair med elektrisk handling i skandinaviske lufthavne