Ryanair Boeing 737-800 (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Ryanair står foran skandinavisk ‘invasion’

Trods en tilbagegang i årsresultatet for finansåret 2013/14 er Ryanair stadig optimistisk om fremtiden. Selskabet planlægger en skandinavisk invasion, når 180 nye fly leveres fra 2014 til 2018.

Ryanair måtte i mandags udsende en investormeddelelse, hvor et overskud på 523 mio. euro – eller godt 3,9 mia. danske kroner – for regnskabsåret 2013/14 blev præsenteret. Det var et fald på otte procent i forhold til det foregående regnskabsår skabt af stigende brændstofomkostninger, ugunstig valutaudvikling samt et fald i gennemsnitspriserne på fire procent.

Det var et tydeligt bevis på, at det irske lavprisflyselskab gennem det seneste års tid har været under pres. Kuren har tilsyneladende været en transformation af selskabet, således at Ryanair i dag fremstår som mere kundefokuseret og serviceorienteret end nogensinde før.

Hjemmesiden er blevet mere brugervenlig, hvor man har reduceret bookingproceduren fra 17 til 5 klik. Samtidig har Ryanair indgået aftale med GDS-selskaberne Galileo og Worldspan, således at produkterne i højere grad kan distribueres af rejsebureauerne og gøres mere tilgængeligt for erhvervskunderne.

Mange andre tiltag er en del af det hamskifte, som Ryanair er i færd med at gennemføre. Det irske flyselskab er også i færd med at etablere baser i de større europæiske lufthavne. Hovedlufthavnene i Athen, Bruxelles, Lissabon og Rom er på det seneste blevet tilføjet til baseoversigten, og inden længe er lufthavnen i Köln-Bonn også en af baselufthavnene.

Ekspansion i Tyskland og Skandinavien
I det nordiske marked flyver omkring syv mio. passagerer årligt med Ryanair. Her er der i dag tre baser fordelt på 17 lufthavne og op imod 200 ruter. Fordelingen er 10 lufthavne i Sverige, tre i Norge, to i Finland samt to i Danmark.

Men Ryanair ønsker at udvide sin markedsposition i det skandinaviske marked. Tidligere har selskabet afsløret, at man vil sætte op til 50 nye fly ind på en ekspansion i Skandinavien.

Om der bliver tale om så mange, er det endnu for tidligt at sige noget om. Men Ryanair har under alle omstændigheder bestilt 180 nye Boeing 737-800 fly, der skal leveres i perioden fra 2014 til 2018. Disse fly skal primært bruges til ekspansion på nye ruter.

På et pressemøde i mandags fremhævede Ryanair, at det tyske og skandinaviske marked stadig var bagud i lavpris-penetrationen sammenlignet med eksempelvis Storbritannien og Irland.

“Der er stadig masser af ekspansionsmuligheder i Europa. I Tyskland og Skandinavien kan vi vokse ganske betydeligt,“ siger marketingdirektør Kenny Jacobs ifølge irishexaminer.com.

Ryanair-direktøren fremhæver, at selskabet har 82 mio. passagerer i det europæiske marked, hvilket svarer til en markedsandel på 13 procent. I USA har det store lavprisflyselskab Southwest Airlines eksempelvis en markedsandel på 30 procent, hvorfor Ryanair mener at kunne have samme potentiale i Europa.

Langdistanceruter på vej
Selvom Ryanair tidligere har afvist at gå ind på langdistancemarkedet er der nu nye toner fra selskabet. Således afslører Kenny Jacobs, at Ryanair om lidt mere end fem år vil tilbyde transatlantiske flyvninger.

“Det ligger stadig nogle år ud i fremtiden. Vi har en plan, og vi er overbevist om, at vi kan gennemføre den. Det er blot et spørgsmål om at få fat i så mange fly, at vi kan igangsætte operationen i en størrelse, som vi mener er nødvendig. Flyene er den sidste brik i puslespillet for at komme videre,“ fastslår Ryanairs marketingdirektør.